Verslag VDS 1 - Voorst 1

Carlo Buyvoets......(1751) – (1884) Marcel Kraaijkamp. 1 – 0
Harm Schoten........(1795) – (1828) Wilco de Bruin.... ½ - ½
Frits Wilbrink......(1769) – (1812) Jacques Kuiper.... 0 - 1
Voor de slotronde in de Promotieklasse stond eigenlijk weinig meer op het spel voor Voorst. We hadden al acht matchpunten verzameld en zouden daarmee normaal gesproken wel veilig zijn. Er was echter één complicatie. Wilco had nog maar één keer meegespeeld. En aangezien hij was opgegeven voor het team was het heel belangrijk dat hij achter het bord zou verschijnen. Het schijnt dat de straf twee matchpunten zou kunnen bedragen, indien een speler niet aan die verplichting voldoet. In dat geval zou het bij versterkte degradatie uit de KNSB nog spannend kunnen gaan worden. Maar gelukkig was Wilco op tijd aanwezig en konden we vrijuit de laatste ronde spelen.

Er was toch nog iets om voor te spelen. Bij een grote overwinning en met medewerking van Bennekom zouden we nog op de derde plaats kunnen eindigen. En dat zou een mooie prestatie zijn voor een team dat debuteert in de Promotieklasse. Maar VDS is een gelijkwaardige tegenstander, dus dat zou niet eenvoudig worden.

Ik speelde een ingewikkelde partij en kreeg daardoor weinig mee van de overige borden. Wilco speelde in recordtijd remise. Marcel stond een pion voor, maar overzag een zet, waarna hij meteen kon opgeven. Jacques maakte de stand weer gelijk doordat zijn tegenstander zijn loper liet insluiten. Daarna speelde ik remise en ging ik mijn partij analyseren met mijn tegenstander. Toen ik terugkwam bleek Jeroen Bosch remise te hebben gespeeld, evenals Lûtsen. Michiel had verloren en alleen Sven was nog bezig. Ik weet niet precies wie er op winst speelde, maar uiteindelijk won Martijn London de partij, waardoor we de wedstrijd met 5-3 verloren.

Vanwege het jubileum van Voorst werd deze gezamenlijke slotronde gespeeld in het Dorpshuis. Een prima speellocatie voor een dergelijk evenement. Onder de bezielende leiding van Huub Blom, geassisteerd door Henri Jansen kon de hele middag iedereen van de tussenstanden op de hoogte worden gehouden dankzij een overheadprojector en de computerkennis van Jeroen Nikkels. Daardoor konden we ook de relevante uitslagen uit de KNSB-competitie zien. Er was ook nog iets met het Catshuis, maar dat interesseerde de echte schaker op dat moment natuurlijk niet.
Na afloop kon een man of 25 nog aanschuiven aan het lopend buffet, wat een gezellige afsluiting was van een zeer geslaagde schaakdag.

Al met al heeft Voorst 1 een goed debuut gemaakt in de Promotieklasse. Ik speel vanaf 2003 samen met Marcel en Jacques bij Voorst en we kwamen toen uit in de tweede klasse OSBO. Na een mislukte poging promoveerden we het jaar erop dankzij de versterking in de vorm van Jeroen Bosch. Het leek in de jaren daarna alsof de Promotieklasse ook wel mogelijk moest zijn. Vorig jaar werd de felbegeerde promotie bereikt, mede dankzij de grote sprong die Sven maakte. Dit seizoen bleek Lûtsen ook ineens een grote slag te hebben gemaakt en herpakte Jeroen Bosch zich na een slechte start. Daardoor konden we ons redelijk eenvoudig handhaven. Helaas waren Michiel, Jacques en Marcel niet in goede doen, anders waren we nog veel hoger geëindigd. Ik scoorde beter dan ik de jaren daarvoor in de eerste en tweede klasse voor elkaar kreeg. Dat geeft wel aan dat het verschil tussen de eerste klasse en de promotieklasse niet heel groot is.
Het was weer een heel gezellig jaar en hopelijk wordt het volgend jaar weer net zo leuk.
Ik speelde gisteren een merkwaardige partij, die hier is na te spelen.

Rudy Bloemhard.