Schakers Voorst 1 blijven in de subtop

VOORST. – Afgelopen zaterdag speelde het eerste team van de Voorster Schaakclub de thuiswedstrijd tegen ZSG 1 uit Zwolle.

Na een overwinning en een nederlaag was het belangrijk om in deze derde speelronde niet te verliezen. Immers, de tegenstander stond twee wedstrijdpunten achter en konden bij een overwinning dus gelijk komen. In de Voorhof begon Voorst met een goede overwinning van Marcel Kraaijkamp. Even later stond het echter weer gelijk na een nederlaag van Jeroen Bosch. Michiel Jansen strafte de verzwakte koningstelling van zijn tegenstander feilloos af en daardoor stond Voorst weer aan de leiding. Na 4 uur schaken was er de eerste tijdscontrole en dit overleefde Sven Pronk niet. Hij haalde wel de 40 zetten, maar zijn stelling was verloren. Maar Lūtsen Dooper ging met de overwinning aan de haal via een oprukkende centrumpion. Zo stond Voorst weer aan de leiding met 3-2. Reden voor invaller Henri Jansen om het remiseaanbod van zijn tegenstander te accepteren. Toen ook Jacques Kuiper remise bereikte, kon er niet meer verloren worden. Maar teamcaptain Rudy Bloemhard zorgde voor een mooie overwinning. Weliswaar was hij zijn dame kwijt, maar twee lopers en een paard werkten dusdanig goed samen dat zij sterker waren dan de dame.
Dus won Rudy en bracht daarmee de eindstand op 5-3. Een mooie opsteker voor Voorst 1, dat dit seizoen voor het eerst in de historie in de promotieklasse van de OSBO schaakt. De volgende ronde speelt Voorst 1 tegen de koploper, Denk en Zet uit Hattem.

Het 3e team speelde een week eerder haar 2e ronde. Na een mooie overwinning in de eerste ronde, ging dit jeugdige team tegen De Cirkel 4 uit Ede hard onderuit. De beginfase was nog veelbelovend, alle spelers kwamen sterk uit de opening en er waren zeker kansen op een mooie uitslag. Maar het zat Voorst 3 niet mee. Jari Hendriksen plaatste een mooi stukoffer, maar de aanval sloeg niet goed door en Jari verloor daardoor. Ook Tom Schurink had inmiddels zijn partij verloren. Hij kwam in het eindspel een paar pionnen tekort. Wat later verloren ook Esther Konijnenberg en Hannie Kempink. Job van Oorspronk leek te gaan winnen, maar in gewonnen stelling kreeg hij pat op het bord en moest hij genoegen nemen met remise. Uiteindelijk verloor ook de goed spelende Joop Hendriksen op bord 1. En daardoor verloor dit team geflatteerd met 0,5 - 5,5.