Martijn Boele winnaar Jacques van Geldercup

VOORST. Maandag 23 mei was de laatste speelronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap. Het was de slotavond van wederom een spannend en sportief schaaktoernooi.

In de A-poule speelden 24 schakers om de Jacques van Geldercup. Na 5 speelronden ging Martijn Boele uit Arnhem al aan de leiding met 4,5 punt, maar hij had nog drie achtervolgers op een half punt. Een van hen was Chris Rindertsma uit Deventer. In een rechtstreekse confrontatie toonde Martijn Boele aan de sterkste te zijn en pakte hierdoor de winst in de A-poule. De andere achtervolgers, Fokke Jonkman uit Kuinre en Tony Hogerhorst uit Arnhem, kwamen tegen elkaar niet verder dan remise en moesten daardoor genoegen nemen met een 2e en 3e plaats.

In de B-poule gaven ook maarliefst 24 schakers acte de présence. Hier was het Guido van Heuvelen uit Voorst die als koploper de slotronde inging. Hij had een half punt voorsprong op Harrie Kuizenga uit Zutphen en Carlos Preuter uit Arnhem. Carlos en Harrie moesten tegen elkaar en in een mooie partij wist Carlos te winnen. Nu moest Guido van Heuvelen minimaal remise, maar het liefst op winst spelen voor de toernooizege. In zijn partij tegen Hans Roeloffs uit Deventer stond Guido wel iets beter, maar Hans verdedigde goed. Pas in de slotfase wist Guide, na dameruil, toe te slaan met een vrijpion die niet meer tegen te houden was. En dus was Guido de winnaar van de B-poule en Carlos werd tweede. De derde prijs was uiteindelijk voor Stef Boog uit Deventer.

In de C-poule (bestaande uit 22 spelers) moesten 2 mannen uit Deventer, met roots uit Wilp en Voorst, uitmaken wie deze poule ging winnen. Remco Kempink stond er het best voor, hij kon een half punt voorsprong verdedigen tegen Maarten Jansen. Remco begon dan ook rustig aan zijn partij en hield de stelling steeds in evenwicht. Toen Maarten teveel ging forceren was Remco onverbiddelijk. Hij sloeg meteen toe en won zo het toernooi. Door de nederlaag viel Maarten buiten de prijzen, uiteindelijk werd Frits van der Kuip uit Deventer 2e voor John Eekhuis uit Voorst.

De Voorster Schaakclub kan terug kijken op een geslaagd toernooi, met een recordaantal deelnemers van 70 schakers. Mede dankzij de sponsoring van de Rabobank Gemeente Voorst was het toernooi toegankelijk voor iedereen. Ook gaat de dank van de Voorster Schaakclub uit naar de voetbalvereniging Voorst, die garant stond voor de mooie speellocatie. Alle uitslagen van dit toernooi kunt u natuurlijk elders terugvinden op deze website.

Osbo Cup
Het eerste team van de Voorster Schaakclub ging na het behaalde kampioenschap ook nog voor de dubbel. Op één dag werden de halve finales en finales gespeeld. In Arnhem moest er in de halve finale gespeeld worden tegen Pallas 2 uit Deventer. Voorst leek gemakkelijk te winnen, maar Michiel Jansen verspeelde zijn goede stelling en verloor en ook Jeroen Bosch kwam in een goede stelling niet verder dan remise. Maar gelukkig haalden Rudy Bloemhard en Jacques Kuiper de winst binnen zodat de finale behaald werd. In de finale werd er geschaakt tegen ZSG 1 uit Zwolle. Al snel bleek dat Rudy Bloemhard ging verliezen, maar toch waren er nog kansen. Helaas konden Jeroen Bosch en Jacques Kuiper hun lichte voordeel echter niet in winst omzetten. Dus moest Michiel Jansen in de slotfase voor de winst gaan om een barrage te forceren. Zijn stelling stond echter potdicht en meer dan remise zat er niet in. Gokkend op een fout van de tegenstander deed Michiel, maar op dit niveau wordt die niet gauw gemaakt. Michiel forceerde en verloor daardoor de partij. Toch is een 2e plaats in de OSBO cup geen slecht resultaat.