Verslag slotronde 4e klasse C in Voorst

Vrijdag 15 april is de slotronde in de 4e klasse C geschaakt in 't Geveltje in Voorst. Allereerst even een opmerking over de omstandigheden in het Geveltje.
Wij moesten uitwijken naar deze lokatie omdat ons eigen clubgebouw niet beschikbaar was. Daarom was de slotronde ook allereerst gepland op 22 april, maar om begrijpelijke redenen werd hier tegen geprotesteerd vanwege Goede Vrijdag. We hebben toen het Geveltje geregeld. De beheerder heeft destijds toegezegd dat als er door een bruiloft de zaal niet beschikbaar zou zijn wij dit op tijd zouden horen, zodat er we een andere lokatie konden zoeken. Dit is niet gebeurd dus ging het gewoon door. Nou bleek er wel een bruiloft te zijn, waardoor de speelsituatie niet ideaal was. Het was wat krapjes en soms was de muziek op de achtergrond storend. Niet een ideale schaaksituatie, maar we konden er op dat moment niets meer aan veranderen.

Nu naar het schaken. Het was gewoon een mooie en spannende schaakavond. Koploper Schaakmaat 4 had aan 3-3 gelijkspel genoeg, maar hun sterspeler was niet aanwezig. Dus nu moesten de jeugdspelers het helemaal zelf opknappen tegen ASV 12. Dat leek niet geweldig te gaan, want halverwege stond ASV 12 met 2½ - ½ voor. Maar de jeugdige spelers van de Schaakmaat toonden veerkracht en wisten toch nog met 3½ - 2½ te winnen. Dan kan je spreken van een terechte kampioen!!

Ook spannend was de wedstrijd tussen Schaakstad 7 en ASV 9. Beide teams konden nog kampioen worden bij een misstap van de Schaakmaat. Schaakstad 7 leek dit niet zo te interesseren, aangezien ze maar met 5 spelers kwamen, maar tijdens de wedstrijd liep dit toch anders. Fanatiek werd er geschaakt om de punten en uiteindelijk won Schaakstad 7 met 3½-2½. Geen kampioen dus, maar wellicht geeft hun 2e plaats wel recht op promotie.

In de onderste helft van deze poule won PSV DoDO 4 van De Toren 11 met 4-2. Voorst 4(j) wilde weleens eindelijk van de hatelijke 0 af en ging voortvarend van start tegen Zutphen 3. Maar na een 3-0 voorsprong kwamen de buren uit Zutphen sterk terug. Zo werd de eindstand 3-3.

Proficiat Schaakmaat 4 en veel succes in de 3e klasse!!

Namens de Voorster Schaakclub,
Michiel Jansen