Schakers Voorst 1 op kampioenskoers

VOORST. In de op een na laatste ronde van de OSBo-competitie hebben de schakers van Voorst 1 een flinke stap gezet richting een kampioenschap in de 1e klasse. Door een flinke thuisoverwinning op SMB 3 uit Nijmegen werd de koppositie nog enigszins verstevigd. Hoewel de schakers uit Voorst bovenaan staan was dit pas de eerste wedstrijd waarin een gemakkelijke overwinning werd behaald. In de slotronde op 12 april komen alle 8 teams in deze 1e klasse gelijktijdig in actie. Waarschijnlijk is een gelijkspel dan voldoende voor het Voorster team om de titel binnen te halen. Er word in deze ronde geschaakt tegen Ede 1 en dit team heeft bij een ruime overwinning tegen Voorst ook nog een kans op het kampioenschap. Dus de schakers van Voorst 1 zullen nog flink aan de bak moeten in deze ronde. Maar promotie naar de promotieklasse zou de Voorster Schaakclub naar een niveau brengen waar het nog nooit geacteerd heeft.

Het 2e team van de Voorster Schaakclub zal wat meer relaxed aan de slotronde beginnen. Na een mooie ruime overwinning tegen De Toren 5 uit Arnhem-Zuid van 6-2 heeft dit team zich keurig in de middenmoot gevestigd van de 2e klasse. Minder florrisant staat het 3e team ervoor. Tegen koploper VDS 2 uit Beekbergen werd uitstekend geschaakt, maar verder dan een 4-2 nederlaag kwamen de Voorster schakers niet. Alleen een wonder in de slotronde kan dit team nog redden, anders zal het team helaas degraderen en volgend jaar in de 4e klasse spelen. In deze klasse spelen ook het 4e en 5e team. Beide teams hebben geen geweldig seizoen en wachten nog steeds op de eerste overwinning. Wellicht kunnen zij in de slotronde hier verandering in brengen.

Open Voorster Kampioenschap
In dit toernooi werd afgelopen maandag de vierde ronde geschaakt. In de A-poule wordt er geknokt voor de wisselbeker, de Jacques van Geldercup. Voorlopig heeft Martijn Boele de beste papieren. De Arnhemmer wist in deze ronde te winnen van oud winnaar Marcel Kraaijkamp en staat daardoor fier aan kop met 4 uit 4. Voorlopig is Fokke Jonkman zijn enige concurrent. Hij heeft 3,5 punt gescoord na zijn overwinning of Fred Corpeleijn. In de volgende ronde zullen beide heren tegen elkaar moeten spelen.
In de B-poule is het na deze vierde ronde erg spannend. Koplopers Guido van Heuvelen uit Voorst en Harrie Kuizenga speelden remise tegen elkaar. Daarachter werd volop geknokt om dichterbij te komen. Maar liefst 4 spelers hebben nu 3 punten en zij kunnen bovengenoemde koplopers dus nog zeker passeren in de laatste 2 ronden. Ze staan immers maar een half punt achter.
Ook in de C-poule wist de koploper niet te winnen. Maarten Jansen uit Deventer verloor van John Eekhuis uit Voorst. Hierdoor staat John nu aan de leiding met 3,5 punten uit 4 wedstrijden, samen met Remco Kempink uit Deventer die zijn stadgenoot Frits van der Kuip wist te verslaan.
Er zijn nu nog twee ronden te spelen in dit toernooi, de volgende ronde zal zijn op maandag 2 mei.