Rondeverslag Open Voorster Kampioenschap

Beste schaakvrienden,

Het toernooi is alweer halverwege en tot nu toe is het verloop prima te noemen. Bij aanvang van het toernooi waren we natuurlijk als Voorster Schaakclub blij verrast door het record aantal deelnemers. Vorig jaar hadden we met 59 deelnemers al een record, dit is met ruime afstand verbeterd. Maarliefst 70 schakers voor dit jaar. Daarmee zitten de drie poules lekker vol, en dan te bedenken dat we tot een paar jaar geleden het altijd nog met 2 poules deden. Dit mooie aantal deelnemers is natuurlijk prachtig, maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van de service en niveau die wij als organisatie gewoon zijn te geven aan de deelnemers. Ik denk dat we daarin tot nu toe prima in geslaagd zijn. Neem alleen al het indelen van de speelzaal. Voordat om 20.00 uur de wedstrijden beginnen is er al veel werk verzet door diverse vrijwilligers om de speelzaal gereed te maken. Vrijwilligers van de Voetbalvereniging Voorst en de Voorster Schaakclub zijn 's maandags overdag na het schoonmaken van de kantine al druk in de weer om de tafels en de stoelen te verplaatsen en om de stukken en borden al klaar te zetten. Een karwei wat onmogelijk kan gedaan worden in een half uur voor aanvang van de wedstrijd. Ook in de kleine uurtjes, als de deelnemers al huiswaarts zijn gekeerd of reeds in bed liggen, worden de stoelen en tafels weer in de oude situatie teruggezet. Want in de overige dagen van de week zijn het de voetballers natuurlijk die op hun manier gebruik maken van deze sportkantine. Een pluim voor de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn is wel op zijn plaats. Ook de speelavonden zelf verlopen soepeltjes. Ondanks de vele mensen in de speelzaal is het niet echt rumoerig, iedereen gunt elkaar een fijne partij en analyseert en maakt een praatje aan de andere kant van de speelzaal. Laten wij dit ook zo handhaven in de laatste drie speelronden, als de beslissingen gaan plaatsvinden!

Ook onze informatie op onze website is hopelijk naar ieders tevredenheid. We proberen natuurlijk alles zo snel mogelijk op onze site te plaatsen, over het algemeen lukt dit ook prima. Uiteraard is een partijanalyse van een deelnemer natuurlijk altijd een leuke aanvulling hierop!!

Dan het toernooiverloop. In de A-poule zijn al een paar verrassende uitslagen genoteerd, het bewijs dat een rating gebaseerd is op het verleden en dus geen garantie biedt voor de toekomst. Er is echter 1 speler die zijn hoge rating tot nu toe volledig waarmaakt en dat is Martijn Boele. Met 3 uit 3 gaat hij aan de leiding in de A-poule. Na goede overwinningen op Sven Pronk en Eric Goedhart leek hij in ronde 3 remise te gaan spelen. Wellicht was de stelling ook potremise, maar Martijn speelde door en wist toch nog te profiteren van een klein foutje van Eric Kloppers. Met nog 3 ronden te gaan is er natuurlijk nog van alles mogelijk en de oud winnaars Fokke Jonkman en Marcel Kraaijkamp staan er met 2½ punt natuurlijk ook uitstekend voor. Ook Fred Corpeleijn komt tot nu toe verrassend sterk voor de dag met 2½ punt. Titelverdediger Rudy Bloemhard zal zijn fantastische prestatie van vorig jaar (6 uit 6) niet kunnen herhalen en moet voorlopig genoegen nemen met een plek in de middenmoot.

In de B-poule werden we in ronde 3 natuurlijk verwend met een prachtige partij tussen Guido van Heuvelen en Carlos Preuter. Twee spelers die graag de aanval kiezen en er een mooie partij van maakten. Guido werd de winnaar door een prachtige aanval op de koningstelling. Met 3 uit 3 gaat hij dus nu aan de leiding, samen met Harrie Kuizenga. Harrie speelt jammergenoeg niet meer in clubverband, maar hij laat hier zien dat dit geen negatieve invloed heeft op zijn spel. Achtereenvolgens werden de ervaren schakers Gerard Hazelaar, Ko Kooman en Stephan de Vries gedecideerd verslagen. Uiteraard zitten nog een aantal spelers daarachter op het vinkentouw, o.a. Henri Jansen met 2½ uit 3.

En dan de C-poule. Als wedstrijdleider heb ik natuurlijk de plicht om deze wedstrijden te volgen, maar dit is absoluut geen straf. Integendeel, het is een genot om te kijken naar de partijen in de C-poule. De deelnemers in deze poule hebben gemiddeld genomen veel minder schaakervaring, maar de zetten die op het bord worden getoverd getuigen van grote creativiteit. Ook de huisschakers die voor het eerst meedoen komen goed aan hun trekken. Soms hebben ze collega huisschakers als tegenstander en als ze tegen een clubschaker moeten weten ze zich toch snel aan te passen aan het spelniveau. Na 3 speelronden is het Maarten Jansen die in deze poule aan de leiding gaat. Vooral dankzij een uitstekende 3e ronde partij tegen Ed van de Griendt. Een mooie aanvalspartij beloont met een vol punt. John Eekhuis, Frits van der Kuip en Remco Kempink zullen er natuurlijk nog alles aan doen om zelf de C-poule te winnen. Met 2½ uit 3 hebben ze daar natuurlijk nog alle mogelijkheden toe.

We zullen zien wat het toernooi ons nog verder brengt. Tot ziens op de vierde speelronde, maandag 28 maart.

Michiel Jansen.