Voorst 2 wint sleutelduel van Pallas 3

VOORST. Afgelopen donderdag speelden we het belangrijke duel tegen Pallas 3. De stand van zaken was zo dat beide ploegen 2 matchpunten hadden, en dat Zevenaar 2 met 0 punten er nog onder staat. De laatste ronde spelen wij tegen Zevenaar, terwijl Pallas al tegen hen heeft gespeeld. Met een overwinning ziet de toekomst er dus meteen rooskleuriger uit.

Vooraf had ik mijn mailtje aan mijn teamgenoten dan ook gevraagd om allemaal in bloedvorm te zijn. We weten allemaal dat Eric Goedhart bij Pallas speelt, en dat hij een data-base van allerlei wedstrijden heeft. Dus we gingen er vanuit dat ze gedegen voorbereid waren. Maar om daarom de opstelling te veranderen ligt niet in onze aard, nee we gaan gewoon uit van onze eigen kracht, en een ieder blijft op zijn eigen bord zitten. Fred Corpelijn (in geweldige OVK vorm, maar dit geheel terzijde) was verhinderd, maar daar speelde Joop Siderius voor, en die kan er ook wat van.

Dan de wedstrijd zelf, zelden zo'n voortvarende start gehad. Jeroen Nikkels had nog niet gewonnen dit seizoen aan bord 1, maar nu zette hij zijn tegenstander om half negen pardoes mat. De tegenstander had de Spaanse opening keurig voorbereid, maar ja als je de klassieke mat in 1 mist houd alles op. Een klein uurtje later was het duidelijk dat Henk Bergsma ook wel ging winnen met een toren voor. Harry Schurink daarentegen kwam in zwaar weer met een kwaliteit achter. De rest was nog redelijk in evenwicht. Henk zorgde inderdaad voor de 2-0, en toen Tom plots met zijn pionnen ver oprukte en voor de 3-0 zorgde zag ik het al wel zitten zeker omdat Lutsen ook goed stond. Joop Siderius bood (met toestemming van de teamcaptein) remise aan, en kreeg als antwoord de “de dood of de gladiolen”, en u raad het al Joop won van Maarten van Dalen. Met de 4-0 stand werd er uiteraard op meerdere borden remise aangeboden, maar dit werd uiteraard beleeft doch resoluut afgewezen.
Uiteindelijk was het Stef Boog die remise nam tegen Guido (was het ook), daarmee was de winst definitief, en daar was het om te doen!! Harry werd keurig netjes technies van het bord gezet. Bij Lutsen leek het even spannend te worden, toen Eric een truc had, maar in de tijdnoodfase was Lutsen de sterkste. Ikzelf was als laatste bezig, maar ondanks dat het lange tijd gelijk stond, was ik totaal niet tevreden met mijn stelling. Ik moest het ene gat met het andere dichten, en toen het tijd werd voor mijn tegenstander om een aanval in te zetten deed hij dat dan ook. Tijdens de analyse bleek ook dat hij het allemaal wel wat beter had begrepen dan ik.
Maar wat we met ons allen goed hebben begrepen, is dat we dit moesten winnen. Het is echter wel zaak om de laatste 2 ronden bij de les te blijven.

Henri Jansen.