Schakers Voorst 1 koploper in de OSBO-competitie

VOORST. – In de 4e speelronde van de OSBO-competitie hebben de schakers van Voorst 1 goede zaken gedaan. Zelf werd er thuis gewonnen van het Kasteel 2 uit Wijchen, terwijl een aantal concurrenten punten lieten liggen. Met nog 3 wedstrijden te gaan is Voorst nu alleen koploper. Makkelijk ging het overigens niet tegen de schakers van Het Kasteel. Al snel stond Voorst achter door een nederlaag van Sjoerd Norberhuis. Even later wist Wilco de Bruin een moeilijke stelling remise te keepen. Pas in de slotfase trok Voorst de wedstrijd naar zich toe. Rudy Bloemhard won op fraaie wijze en Michiel Jansen overleefde een zware aanval op zijn stelling. Vraag was of Michiel in tijdnood de partij kon winnen. De rest had daar wel vertrouwen in, want Sven Pronk, Jacques Kuiper en Marcel Kraaijkamp dwongen remise af. In de tijdnoodfase wisten Michiel en Jeroen Bosch te winnen, zodat er uiteindelijk toch nog een 5-3 zege voor Voorst was.

Helaas ging het de overige teams van de Voorster Schaakclub niet zo goed af. Voorst 2 speelde thuis tegen Twello 1 een prima wedstrijd, maar moest uiteindelijk toch berusten in een nederlaag. De wedstrijd begon goed door een overwinning van Lūtsen Dooper, maar door verlies van Harry Schurink was het weer gelijk. Fred Corpeleijn zag zijn winstkansen in rook opgaan en moest berusten in remise. Toen ook Jeroen Nikkels en Tom Molewijk hun partijen verloren leek de strijd gestreden. Maar Henk Bergsma kwam terug uit moeilijke positie en won zelfs en ook Guido van Heuvelen toverde in tijdnood een fraaie winstcombinatie op het bord. Helaas had Henri Jansen zijn goede stelling uit handen gegeven en verloor hij in het eindspel. Daardoor gingen de bezoekers uit Twello terecht als winnaar van deze derby naar huis met een 3,5 - 4,5 overwinning. Voorst 2 zal in de overige speelronden punten moeten scoren om niet te degraderen.

Dit geldt ook voor de schakers van Voorst 3 na hun nederlaag tegen de Schaakmaat 2 uit Apeldoorn. Voorst kwam al snel achter door een nederlaag van Dick Hoekman, maar invaller Harrie Saris zorgde weer voor de gelijkmaker. Daarna werd het lastig voor Voorst. Joop Siderius moest zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander en Joop Hendriksen kwam niet verder dan remise. Christiaan Makkink beoordeelde zijn stelling niet goed en verloor ook zijn partij. In de slotfase speelde Karl van 't Hazeveld nog een keurige remise, maar de 4-2 nederlaag was wel een teleurstellend resultaat voor dit team.

Het jeugdige Voorst 4 speelde thuis tegen de koploper ASV 12 uit Arnhem. Voorst speelde een uitstekende wedstrijd, maar het klasseverschil was gewoon te groot. John Eekhuis speelde een prima remise en ook Jari Hendriksen speelde goed. Een overwinning tegen een sterke tegenstander zat zelfs in het vat, maar uiteindelijk werd het remise. Ook Esther Konijnenberg had winstkansen, maar zij zag niet de juiste voortzetting en verloor de partij. Ook voor Daan Noordhuizen, Marcel Albers en debutant Noud van Deurzen waren er nederlagen. De eindstand was dus 1-5.

Hetzelfde lot overkwam Voorst 5. Tegen Theothorne 2 uit Dieren was het Voorster team niet opgewassen. Jo Jansen en Hannie Kempink wisten nog remise te schaken, maar de overige spelers waren kansloos. In de 2e week van februari worden de wedstrijden van ronde 5 gespeeld. Hopelijk kunnen dan naast Voorst 1 ook de andere teams de wedstrijd winnen.

Ook in de OSBO-cup deed de Voorster Schaakclub goede zaken. Het bekerteam wist te winnen van Zutphen. In Zutphen werd de derby gewonnen met 1,5 - 2,5. Overwinningen waren en voor Rudy Bloemhard en Marcel Kraaijkamp, Michiel Jansen speelde remise. Helaas moest Jeroen Bosch de koning omleggen. Het team heeft zich nu geplaatst voor de laatste 16.