Schakers Voorst 1 pakken een belangrijke zege

VOORST. – Afgelopen week hebben de teams van de Voorster Schaakclub hun derde ronde gespeeld in de regionale OSBO-competitie.

Het eerste team speelde de belangrijke wedstrijd uit tegen koploper De Cirkel uit Ede. Bij een overwinning zou het eerste team De Cirkel passeren en medekoploper worden in deze competitie. Voorst begon sterk door een vlotte overwinning van Jacques Kuiper, maar de Edenaren kwamen terug, Sjoerd Norberhuis kon een nederlaag niet voorkomen. Na een remise van Michiel Jansen, duurde het tot de tijdnoodfase voordat de beslissingen vielen. En dit pakte prima uit voor de Voorster schakers. Rudy Bloemhard speelde het toreneindspel prima uit en won, Marcel Kraaijkamp sleepte er na een moeizame partij toch nog een remise uit. Toen ook Jeroen Bosch en Jeroen Nikkels in het eindspel hun klasse lieten zien was de overwinning binnen. Ondanks een nederlaag van Sven Pronk kon Voorst 1 met een 3-5 overwinning huiswaarts keren. Een prima uitgangspositie voor het verdere verloop van de competitie is hiermee bereikt.

Het tweede team speelde uit tegen het eerste team van Rokade uit Lichtenvoorde. Een moeilijke wedstrijd voor Voorst 2 tegen de koploper, toch werd er prima geschaakt. Na remises van Harry Schurink en Henk Bergsma, zette teamcaptain Henri Jansen Voorst 2 zelfs op voorsprong. Christiaan Makkink breidde de voorsprong zelfs uit en een stunt hing in de lucht. Maar de gastheren uit Lichtenvoorde kwamen sterk terug. Lūtsen Dooper speelde nog wel remise, maar Tom Molewijk, Jeroen Nikkels en Joop Hendriksen moesten uiteindelijk toch de overwinning aan de tegenstander laten. En dus keerde Voorst met een 4,5 - 3,5 nederlaag huiswaarts. Dit team zal de komende ronden dus moeten knokken om degradatie te voorkomen.

Het vierde team, een team met vooral jeugdspelers speelde de uitwedstrijd tegen de Toren 11 uit Arnhem-Zuid. Dit was een tegenstander waar Voorst 4 punten tegen konden pakken, maar helaas is dat niet gelukt. Het begin was goed met een prima zege van Jari Hendriksen en een overwinning van Marcel Albers, die de pech had dat zijn tegenstander niet kwam opdagen. Maar daarna liep het fout af voor Voorst. Job van Oorspronk liet een remisevariant lopen en ging voor de winst, maar dit pakte volledig verkeerd uit. Esther Konijnenberg stond zo als altijd weer sterk na de opening, maar in het middenspel had ze de verkeerde tacktiek. En zo stond het weer 2-2 en moesten de eerste twee borden de beslissing brengen. Daan Noordhuizen had zich in de opening vergist en dit achtervolgde hem de hele wedstrijd. Zijn tegenstander maakte geen fout en won de partij. Jo Jansen speelde een gelijkopgaande partij, maar in het middenspel werden twee gevaarlijke paarden hem te machtig. En zo keerde dit team huiswaarts met een onnodige 4-2 nederlaag.
Ook het vijfde team van de Voorster Schaakclub kon in deze speelronde niet winnen. Wilma Dolman opende de score voor dit team in de wedstrijd tegen de Sleutelzet uit Arnhem. En dus was het begin prima van Voorst tegen de koploper. Maar door een nederlaag van Jo Jansen stond het weer gelijk. Maarten Jansen bracht Voorst weer op voorsprong door net als Wilma Dolman de dame van de tegenstander te winnen. Maar daarmee was de koek op voor Voorst. Een gelijkspel had er zeker wel ingezeten, maar Hannie Kempink zag een mat over het hoofd in gewonnen positie. En daar Els Jansen en Remco Kempink ook hun koning moesten omleggen werd er toch verloren met 4-2.
Ten tijde van dit schrijven moet het derde team hun wedstrijd nog spelen. Daarover later meer. Voor meer informatie kunt u natuurlijk ook terecht op de website van de Voorster Schaakclub: www.voorsterschaakclub.nl . Hier is ook alle informatie te vinden over het Open Voorster Kampioenschap, dit toernooi zal starten op maandag 3 januari.