Teleurstellende resultaten schaakteams Voorst

VOORST. – Afgelopen week hebben de 5 schaakteams van Voorst weer bondswedstrijden gespeeld tegen andere teams uit de regio. In tegenstelling tot de eerste ronde waren de resultaten pover te noemen.

Gelukkig gelde dat niet voor het eerste team. De schakers uit Voorst moesten uit naar het op papier sterkere Zutphen 1. Er werd echter hard geknokt door de spelers van Voorst 1 en een goed resultaat zat er wel degelijk in. De hele avond ging de strijd gelijk op. Er werden maarliefst 4 remises genoteerd, voor Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch, Marcel Kraaijkamp en Jacques Kuiper. Weliswaar verloor Sjoerd Norberhuis zijn partij, maar daar stond een degelijke overwinning van Sven Pronk tegenover. En toen invaller Jeroen Nikkels wist te winnen was de overwinning binnen handbereik. Maar helaas verprutste Michiel Jansen in de tijdnoodfase een minimaal gelijke stelling. Hierdoor werd de eindstand 4-4. Zeker geen slecht resultaat, maar gezien het verloop van de avond had er wellicht meer ingezeten. Voorst 1 blijf door dit resultaat echter bovenin meeschaken.

Het tweede team speelde thuis tegen Theothorne uit Dieren. Het team speelde niet het beste spel deze avond. Invaller Remco de Boer kwam slecht uit de opening en verloor zijn partij. Teamleider Henri Jansen trok door sterk spel op bord 1 de stand weer gelijk, maar daarna ging het mis. Invaller Karl van 't Hazeveld stond de hele partij een pion achter, dit resulteerde uiteindelijk in een nederlaag. Ook Lūtsen Dooper kon deze avond geen potten breken en verloor kansloos. Harry Schurink en Fred Corpeleijn waren ook niet in staat het de tegenstander moeilijk te maken, maar knokten zich toch naar remise. Helaas verloor Tom Molewijk zijn partij. Gelukkig wist Guido van Heuvelen zijn partij te winnen, maar de 3-5 thuisnederlaag was een feit.

Het derde team speelde uit tegen het jeugdige Pallas 6 uit Deventer. Ook dit team kon deze ronde geen potten breken. Er werden prima remises gespeeld door Joop Siderius, Karl van 't Hazeveld, Dick Hoekman en John de Boer. Maar helaas hadden Joop Hendriksen en Maarten Jansen deze speelronde niet hun beste vorm. En zo moesten de schakers van Voorst 3 helaas met een 4-2 nederlaag huiswaarts keren.

Ook ons jeugdige 4e team moest tegen een jeugdteam, namelijk de Schaakmaat 4 uit Apeldoorn. Het werd een mooie wedstrijd met goede partijen, maar het bleek dat de jeugdspelers uit Apeldoorn meer gewend zijn om competitie te spelen. Alleen Jari Hendriksen wist voor Voorst 4 een punt te scoren. Hij gaf zijn tegenstander op een hele mooie manier schaakmat. Toch was het weer een leerzame avond voor de schakers van Voorst 4, er komen de volgende speelrondes ook zeker kansen voor dit team.

Het 5e team tenslotte speelde thuis tegen De Toren 10. Na het goede debuut van dit team in de eerste ronde volgde nu een nederlaag. De meeste spelers kwamen in deze wedstrijd een stuk achter en dat maak je doorgaans niet meer goed. Remco Kempink gaf als teamleider nog wel het juiste voorbeeld door een mooie mataanval, maar daar stonden helaas nederlagen van Harrie Saris, Jo Jansen, Els Jansen en Hannie Kempink tegenover. Maarten Jansen wist er nog een remise uit te slepen, waardoor de eindstand werd bepaalt op 1,5 - 4,5.