Voorst 2 verliest met 5-3 van Theothorne

Voor onze 2e wedstrijd dit seizoen moesten we enigszins improviseren,want Jeroen Nikkels moest met het 1e mee, en tot overmaat van ramp belde Henk Bergsma 's middags op dat hij de griep had. Dan rest je als teamleider maar ייn ding en dat is zelf op bord 1 gaan zitten, de ledenlijst pakken en gaan bellen om nog een schaker er bij te krijgen. Het 3e telefoontje was raak, Karl was bereid om ons uit de nood te helpen, daarvoor nogmaals dank! Remco de Boer was de vervanger voor Jeroen aangezien hij op donderdag toch niet met het 3e mee kon doen.

Dan de wedstrijd zelf, toen ik mijn eerste rondje langs de velden liep bekroop mij een angstig gevoel dat het wel eens een forse nederlaag kon worden. Remco kreeg een koningsgambietje tegen zich en wist daar niet echt raad mee, de eerste nederlaag tekende zich af. Fred liep te klungelen in de opening en kwam volgens mij gewoonweg verloren te staan. Karl stond een pion achter, Harry had met de witte stukken geen enkel voordeel en bij Tom en Lutsen zag ik ook geen winstkansen. Guido had licht voordeel bereikt met wit in een Caro-Can opening. Ik zelf speelde met zwart een Konings-Indier en voelde mij wel thuis in de stelling.
De eerste uitslag kwam zoals verwacht van Remco 0-1 achter dus. Verrassend genoeg kwam de 1-1 vrij snel toen mijn tegenstander een kleine combinatie met stukverlies niet zag, daarna maakt ik het resoluut af ook al zeg ik het zelf. Karl bleef steeds een pion achter en in het eindspel was dat te veel. Toen Lutsen ook nog van het bord werd gecombineerd was het al 1-3. Harry had al 2 maal een remise aanbod geweigerd, maar toen hij met dreigende tijdnood in het vooruitschiet nog geen voordeel had moest hij wel een halfje accepteren. Fred stond nog steeds belabberd maar zijn tegenstander wist absoluut niet hoe hij dat aan moest pakken en de tijd begon te dringen. Met veel kunst en vliegwerk wist Fred remise te maken. 2-4 dus.
Nog 2 partijen,maar dat hier 2 winstpartijen,en dus een gelijkspel zou worden leek onwaarschijnlijk. Tom probeerde nog wat uit de trukendoos maar werd op waarde geklopt. Guido tenslotte wist zijn kleine voordeel uit te melken en de stand wat draaglijker te maken.
Wat voor gevolgen deze nederlaag heeft zal de toekomst uitwijzen maar deze tegenstander is lang niet de sterkste in de poule.

Henri Jansen.