Schakers Voorster Schaakclub winnen van de schakers van de Twellose Schaakclub

Traditiegetrouw zoeken aan het eind van het schaakseizoen de twee schaakclubs uit de Gemeente Voorst elkaar weer op voor het jaarlijkse massakamp. Na een mooi en lang schaakseizoen wordt er nog 1 keer fanatiek geschaakt voor het officieuze kampioenschap van Voorst. Dit jaar was de Voorster Schaakclub gastheer en in Voorst werd er op 15 borden gestreden. Traditiegetrouw zijn de schakers van de Voorster Schaakclub favoriet, immers zij spelen met het eerste team op een hoger niveau. De laatste jaren wisten de Voorstenaren dan ook altijd te winnen, maar in het verleden wisten de schakers uit Twello weleens voor een verrassing te zorgen.

Dit jaar ging Voorst echter voortvarend van start door snelle overwinningen van Joop Siderius tegen Rien van Hattum en Michiel Jansen tegen Wobbe de Vries. Even later kwamen de schakers uit Twello terug op een 2-2 stand na de overwinningen van Kees Kuijck op Daan Noordhuizen en René Rouwhorst op Jari Hendriksen. Daarna gaat Twello verder voortvarend te werk en lijkt er misschien een stunt mogelijk. Jo Jansen en Stevo Novkovic spelen remise, maar vervolgens slaat Twello een gat door overwinningen van Henk Casteel op Jeroen Nikkels en Coen Hilbrink op Harrie Saris. Na de remise van Dick Hoekman en Dick Stevens staat Twello dus op een mooie voorsprong van 3-5. Voorst moet dus de achterstand goed maken, dit lukt door fraaie overwinningen van Guido van Heuvelen op Ed Sander en van Jacques Kuiper op Gerard Bons. Tussendoor spelen Els Jansen en Frits Frijlink remise. Dus met nog 4 partijen is er de spannende stand van 5,5 - 5,5. Daarna gaat het voor Twello mis. Wellicht waren er op sommige borden wel kansen, maar de schakers van Voorst waren duidelijk wat scherper in de slotfase. Lūtsen Dooper versloeg Jan de Boer, Rudy Bloemhard was te sterk voor Jos Barendrecht, Joop Hendriksen won van Joop Groeneberg en Marcel Kraaijkamp wist tenslotte te winnen van Carlo Buijvoets. En dus was er toch nog een fraaie overwinning van 9,5 - 5,5 voor de Voorster Schaakclub, maar gezegd moest worden dat de strijd lang spannend was. Na afloop werd er natuurlijk nog even nagepraat en geborreld op deze afsluiting van het seizoen. Volgend jaar wordt deze traditie zeker weer voortgezet, hopelijk dan weer met wat meer schakers achter de borden.

Alle uitslagen:

Voorst - Twello 9½ - 5½