Voorster Schaakclub opnieuw winnaar rapidtoernooi Eerbeek

VOORST. – Het schaakseizoen in Voorst nadert het einde, maar de komende weken wordt het seizoen afgesloten met nog een paar mooie schaakwedstrijden voor de boeg.

Zo staat op maandag 17 mei de slotronde gepland voor het Open Voorster Kampioenschap. Met nog 1 ronde te spelen gaat in de A-poule Rudy Bloemhard fier op kop. Hij heeft alle 5 wedstrijden gewonnen, in ronde 5 versloeg hij concurrent Jeroen Bosch, en heeft in de slotronde genoeg aan remise om de felbegeerde Jacques van Geldercup mee naar huis te nemen. Zijn naaste concurrenten Fokke Jonkman en Robert Verkruissen staan een vol punt achter.
In de B-poule wordt het waarschijnlijk spannender. Rolf van Agtmaal uit Brummen deed hier uitstekende zaken, door in ronde 5 medekoploper John Eekhuis te verslaan. In de slotronde begint hij met een half punt voorsprong op de concurrenten Tom Molewijk en Joop Hendriksen. Kortom een overwinning is genoeg voor Rolf, maar hij zal dan in een rechtstreeks duel af moeten rekenen met Tom Molewijk.
In de C-poule staat dit toernooi geen maat op Edwin de Jong uit Wilp. Als huisschaker heeft hij al vele clubschakers verslagen en in ronde 5 moest Dick Hoekman eraan geloven. Door deze overwinning staat Edwin met 5 overwinningen ruim aan de leiding. Ook voor hem is remise genoeg voor de overwinning in de C-poule.

Voor de Voorster Schaakclub was er ook succes in Eerbeek. Het jaarlijkse rapidtoernooi, tegen 5 andere clubs uit de regio werd opnieuw gewonnnen door Voorst. Toch wel een verrassing, aangezien Voorst op papier niet het sterkste 6-tal had opgesteld. Op de tweede speelavond deed maar 1 speler mee uit het eerste team, maar het laat zien dat Voorst in de breedte ook een sterke schaakclub is. Ook de toekomst lijkt voor Voorst gewaarborgd, gezien het feit dat er 3 tieners in het winnende team zaten. In de slotronde moest gewonnen worden van koploper Zutphen. En met prima spel lukte dit, een 3,5 - 2,5 zege was genoeg. En dus mocht Voorst ook dit jaar de wisselbeker weer mee naar Voorst meenemen. Het winnende team bestond uit Jeroen Nikkels (alle 5 wedstrijden gewonnen!), Lūtsen Dooper (4,5 uit 5), Sven Pronk (3,5 uit 5), Joop Hendriksen (3,5 uit 5), Job van Oorspronk (3 uit 5), Michiel Jansen (3 uit 3) en Daan Noordhuizen (1 uit 2).