Open Voorster Kampioenschap - verslag ronde 4

Beste schakers,

Michiel heeft mij de eer gegeven om over ronde 4 een verslag uit te brengen. Alhoewel ikzelf een zware pot heb gehad en weinig mee kreeg wat er op de andere borden gebeurde, probeer ik toch een zo goed mogelijk verslag uit te brengen.

De avond begon met de aankondiging dat er enquête gehouden wordt betreft wel of niet OVK wedstrijden doorgeven aan de KNSB voor ratingverwerking. Deze enquête is door bijna iedereen ingevuld en bij deze wil ik hiervoor ieder die dit ingevuld heeft, bedanken! De uitslag is 22 ja, 3 nee en 14 die geen voorkeur hadden. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat we volgend jaar de partijen wel door gaan geven aan de KNSB voor ratingverwerking. Wat ik ook waardeerde is de toelichting die sommigen gaven. Er werd bijvoorbeeld aangegeven dat dit niet gaat met jeugdspelers die maar 1.5 uur p.p.p.p. spelen. 1 van de regels van de KNSB is namelijk dat een partij minimaal 3.5 uur moet kunnen duren. Hierover ga ik navraag doen bij de bond. Een andere opmerking was dat dit wel een extra dimensie aan het toernooi geeft. Als je niet meer voor de prijzen kunt spelen speel je toch nog ergens voor. Of het mogelijk is en of we het gaan doen laat ik binnenkort weten.

Dan het wedstrijd verloop.

Poule A: Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Rudy Bloemhard dit jaar voor de 6 uit 6 gaat. Dan is hij dus automatisch de kampioen van dit jaar, dat is logisch. Als we Rudy mogen geloven kan er nog alleen gevochten worden om plek twee en plek drie. Als ik dan met Rudy mee ga, komen Jeroen Bosch, Robert Verkruissen en Fokke Jonkman het meest in aanmerking voor deze plekken. Zij hebben namelijk drie punten behaald, Jeroen won van Sven Pronk, Robert won van Fred Corpeleijn en Fokke verloor van mede koploper Rudy Bloemhard. Ikzelf moest het opnemen tegen Eric Goedhart die mij op een mooie manier mat zette, zie partijen.

Dan poule B: Helaas kon Joop Siderius wegens omstandigheden niet spelen tegen John Eekhuis. Hierdoor is Rolf van Agtmaal, met 3.5 punt, de huidige koploper. Hij deed uitstekende zaken door van Stef Boog te winnen. Tom Molewijk, Hans Roeloffs en Joop Hendriksen staan achter Rolf met 3 punten en maken zeker nog kans om kampioen te worden in poule B. Wie het ook goed doet is de enige huisschaker in poule B, Erwin Kempink. Hij wist René Rouwhorst klopt te geven waardoor hij nu wel verdienstelijk op 2.5 punt staat.

Maar ook in Poule C hebben de huisschakers van zich laten horen. Edwin de Jong wist Frits van der Kuip te verslaan waardoor hij nu als enige 4 punten bezit. Pascal Elshof wist, in een mooie pot, Els Jansen te verslaan en Geert Gierman heeft van Wilma Dolman gewonnen. De partij tussen Harrie Saris en Dick Hoekman eindigde in remise. Van deze partij heeft Jeroen Nikkels een foto gemaakt en ik had de eer om deze partij digitaal vast te leggen. Heren, probeer voortaan beter te noteren, ik kwam namelijk maar tot zet 10. Maar gelukkig wist Jeroen, à la Inspector Clouseau, het nog wel te ontcijferen, zie partijen!

De volgende ronde is 26 april. Tot ziens in de kantine!

Lûtsen Dooper