Titelkansen schakers Voorst 1 lijken verkeken

VOORST. – De teams van de Voorster Schaakclub hebben de afgelopen weken weer gespeeld in de competitie van de Oostelijke Schaakbond. Hoewel er geen enkel team verloor blikken de schakers uit Voorst niet geheel tevreden terug op deze speelronde.

Het eerste team speelde uit bij het Veluws Schaakgenootschap in Ermelo. Om gelijke tred te houden met koploper Wageningen 3 moest er eigenlijk gewonnen worden. Maar in deze eerste klasse is elke tegenstander van een goed niveau dus makkelijk zou het zeker niet worden. Na remises van Marcel Kraaijkamp en Michiel Jansen kwamen de schakers van Voorst 1 op achterstand door een nederlaag van Jeroen Nikkels. Daarna duurde het lang voordat er weer een partij was afgelopen, de overige partijen werden allen in tijdnood beslist. En de stellingen waren vaak ook nog onduidelijk, zodat niet goed gezien kon worden welk team nou ging winnen. Het leek uiteindelijk goed te komen voor Voorst, nadat Rudy Bloemhard zijn partij in winst had omgezet en Sven Pronk met een mindere stelling een remise aanbod kreeg. De stand was nu gelijk en de overige partijen stonden er goed voor. Jacques Kuiper won dan ook in de tijdnoodfase, maar Jeroen Bosch kon zijn kleine voordeel niet in winst om zetten, remise derhalve. Helaas kwamen de gastheren uit Ermelo toch nog langszij. Sjoerd Norberhuis had zijn stelling prachtig opgebouwd, maar hij miste in de slotfase net de juiste voortzetting. Zijn tegenstander kwam sterk terug en helaas moest Sjoerd uiteindelijk de koning omleggen. Hierdoor eindigde de wedstrijd in 4-4 en is het eerste team een punt achterop geraakt ten opzichte van Wageningen. Om kampioen te worden is de opdracht duidelijk. Zelf winnen en hopen dat Wageningen de laatste wedstrijd verliest.

Beter ging het met het tweede team. Het team speelt het hele seizoen al uitstekend, maar een overwinning was nog wel wenselijk om goed in de middenmoot te blijven. In de uitwedstrijd tegen PSV Dodo uit Putten haalde het team dan ook alles uit de kast om een overwinning binnen te halen. En dat lukte uiteindelijk ook. Weliswaar waren er nederlagen voor Henri Jansen en Tom Molewijk, maar daar stonden mooie overwinningen van Guido van Heuvelen, Harrie Schurink en Fred Corpeleijn tegenover. En dankzij remises van Henk Bergsma, Lūtsen Dooper en Sven Pronk, gingen de Voorsternaren met een 3,5 - 4,5 overwinning huiswaarts. Er was wel enig fortuin voor het tweede team met deze overwinning, maar dat mocht ook wel, aangezien de vorige wedstrijd met even zoveel pech verloren ging. Met 3 overwinningen en 3 nederlagen staat dit team keurig in de middenmoot.

Ook het derde team haalde een opvallend resultaat. Het team staat al vast in de middenmoot en kon dus tegen koploper Pallas 3 vrijuit spelen. Er werd dan ook prima gespeeld en een 3-3 gelijkspel was het resultaat. Overwinningen waren er voor Joop Hendriksen en Harrie Kuizenga, John de Boer en Joop Siderius speelden remise. Helaas moesten Dick Hoekman en Christiaan Makkink de koning omleggen.

Het vierde team was deze speelronde vrij, in april worden de laatste wedstrijden gespeeld. Traditiegetrouw zullen dan alle teams van elke poule bij elkaar op 1 locatie komen. Voor het vierde team is de Voorster Schaakclub zelf gastheer op vrijdag 16 april. Meer weten over de Voorster Schaakclub? Kijk op onze fraaie website: www.voorsterschaakclub.nl