Schaaktoernooi om Jacques van Geldercup alweer halverwege

VOORST. – Eind februari is alweer de derde ronde van de in totaal 6 ronden geschaakt om het Open Voorster Schaakkampioenschap. Zoals bekend spelen 59 deelnemers, verdeeld over 3 poules mee aan dit prestigieuze toernooi.

De topspelers, verzameld in de A-poule, spelen om de wisselbeker, de Jacques van Geldercup. Deze beker is genoemd naar de man die 40 jaren lang als secretaris en wedstrijdleider actief was voor de Voorster Schaakclub. Na drie speelronden gaan twee oud winnaars aan de leiding. Dit zijn Fokke Jonkman uit Kuinre en Rudy Bloemhard uit Apeldoorn. Fokke wist in een spannende partij Zutphenaar Eric Kloppers te verslaan, Rudy profiteerde al snel van een openingsfout van het talent van de Voorster Schaakclub, Sven Pronk. Beide spelers hebben nu de 100 procent score van 3 uit 3 en mogen in ronde 4 tegen elkaar schaken.

In de B-poule gaat na 3 speelronden Joop Siderius uit Apeldoorn aan de leiding. Hij heeft als enige speler in deze poule een score van 100%, na een goede overwinning op Deventernaar Stef Boog. Kort daarachter volgen de verassend sterk spelende John Eekhuis uit Voorst en Rolf van Agtmaal uit Brummen, beide spelers hebben 2,5 punten. Uiteraard kunnen de achtervolgers met 2 punten ook nog een gooi doen naar het kampioenschap de komende drie speelronden.

In de C-poule, wat voor de helft bestaat uit huisschakers, zijn na 3 speelronden nog 3 spelers met een honderd procent score. Edwin de Jong uit Wilp is zo'n huisschaker die door een goede overwinning op Harrie Saris uit Apeldoorn aan de leiding gaat. Hij heeft hier gezelschap van Dick Hoekman uit Voorst en Frits van der Kuip uit Deventer.
De volgende speelronde is maandag 22 maart, aanvang 20.00 uur. Uiteraard in onze vaste speellocatie, de kantine van voetbalvereniging Voorst.

Helaas voor de Voorster Schaakclub is in de strijd om de OSBO-cup het doek gevallen voor de Voorster schakers. In de achste finale moest gespeeld worden tegen het op papier sterkere Bennekom. Toch waren er wel kansen voor het Voorster viertal. Al snel kwam Voorst achter te staan door een nederlaag van Marcel Kraaijkamp, maar even later trok Jeroen Bosch de stand weer gelijk. Kansen waren er voor Michiel Jansen op bord 1. Toch wist zijn tegenstander op tijd het tij te keren, zodat hij via eeuwig schaak toch nog remise wist te spelen. Hierdoor bleef de stand gelijk en dat was cruciaal voor de afloop van deze wedstrijd. Rudy Bloemhard stond immers een kwaliteit achter en ging zijn partij verliezen. Daardoor wisten de bezoekers uit Bennekom te winnen met 1,5 - 2,5 en gaan zij door naar de kwartfinale. Jammer voor Voorst, volgend jaar maar weer opnieuw proberen te stunten in de bekercompetitie.