Voorster Schaakclub draait op volle toeren

Terwijl veel buitensporten door de vele sneeuwbuien al tijden stil liggen is het schaakseizoen nog steeds in volle gang.

De Voorster Schaakclub is actief op vele fronten en de resultaten zijn niet verkeerd. Uiteraard hebben we ons eigen toernooi, het Open Voorster Kampioenschap. In de A-poule doet ons talent Sven Pronk van zich spreken door na 2 speelronden brutaal aan de leiding te gaan. In de 2e ronde wist hij zelfs de kampioen van vorig jaar, Marcel Kraaijkamp te verslaan. Ook in de B-poule hebben we met John Eekhuis en Joop Siderius twee leden die de koppositie op dit moment in handen hebben. En ook in de C-poule gaat het prima met de schakers uit Voorst, o.a. Wilma Dolman en Dick Hoekman gaan hier aan de leiding.

Ook in de OSBO-competitie gaat het prima. Het eerste team heeft nog steeds kampioenskansen, na de overwinning thuis tegen Lelystad. In een spannende wedstrijd werden de gasten met 5½-2½ verslagen. Na een remises van Jeroen Bosch en Jeroen Nikkels kwam Voorst op voorsprong door een overwinning van Wilco de Bruin. Even later toverde Sjoerd Norberhuis vanuit slechte positie toch nog een overwinning uit de hoge hoed en zag het er gunstig voor Voorst uit. Jacques Kuiper en Marcel Kraaijkamp stonden niet echt geweldig, maar gelukkig gingen beide tegenstanders akkoord met remise. Na een remise van Michiel Jansen zorgde Rudy Bloemhard met een prima overwinning voor een mooie uitslag. Met nog 2 speelronden te gaan staat het eerste team op de 2e plaats achter Wageningen 3. De teams staan gelijk in punten, maar Wageningen heeft 1 bordpunt meer. Bordpunten kunnen dus weleens beslissend zijn in deze competitie.

Het derde team speelde thuis tegen Lochem 1 verdienstelijk 3-3 gelijk. Hierdoor blijft dit team een keurige middenmoter in de ranglijst. Dankzij overwinningen van Remco de Boer, Joop Siderius en Harrie Kuizenga werd het punt binnengehaald. Het vierde team kon geen potten breken tegen de koploper Schaakstad Apeldoorn 7. Het werd een 5-1 nederlaag. Er werd zeker wel goed geschaakt, maar de tegenstander was beter. Alleen Daan Noordhuizen liet zien dat zijn schaakniveau beter wordt. Met mooi spel wist hij op bord 1 het punt binnen te halen.

Er staan nog veel activiteiten op het programma van de club. Op 22 februari is de derde speelronde van het Open Voorster Schaakkampioenschappen, op 27 februari speelt het bekerteam van Voorst tegen het sterke Bennekom in de achtste finale en begin maart is er de 6e speelronde van de OSBO-competitie. En onze jeugd gaat binnenkort nog op bezoek bij de buren in Zutphen voor een vriendschappelijke schaakmatch. Kom gerust eens kijken op onze clubavonden, elke maandagavond in de voetbalkantine van de voetbalvereniging Voorst en proef zelf eens de leuke sfeer bij de Voorster Schaakclub. Voor meer info: zie ook www.voorsterschaakclub.nl