Schakers Voorst 1 hebben weer titelkansen

VOORST. – In de 4e speelronde van de competitie van de Oostelijke Schaakbond hebben de team van de Voorster Schaakclub prima gepresteerd.

Vooral het eerste team deed goede zaken door de koploper te verslaan. In de uitwedstrijd tegen Schaakstad 4 uit Apeldoorn was de opdracht eenvoudig. Alleen een overwinning bood nog kansen in de verdere competitie. Na een goede remise van Jeroen Nikkels kwam Voorst op voorsprong dankzij een overwinning van Michiel Jansen. In een gelijke stelling blunderde zijn opponent. Een mooie voorsprong, maar een paar borden van Voorst stonden minder. Maar zowel Sjoerd Norberhuis als Wilco de Bruin wisten hun zwakke stelling goed te verdedigen. Door goede remises van Jacques Kuiper en Jeroen Bosch zag het er ineens prima uit voor Voorst. Rudy Bloemhard leek te gaan winnen en ook Marcel Kraaijkamp had een gewonnen stelling. Beiden maakten geen fout en ook Sjoerd en Wilco wisten hun stelling keurig remise te keepen. En dus stond er ineens een keurige 2,5 - 5,5 overwinning op het scorebord.
Door deze uitslag doet Voorst weer mee om de titel. Er staan nu 3 teams aan de leiding met 6 matchpunten. In bordpunten staat Voorst een half punt achter op Schaakstad Apeldoorn en Wageningen. Met nog 3 ronden te spelen is er dus van alles mogelijk in deze 1e klasse.

Het tweede team speelde de uitwedstrijd tegen de Cirkel uit Ede. Als promovendus zijn de resultaten van dit team in de 2e klasse prima. Maar wellicht zat er nog meer in als koploper De Cirkel werd verslagen. Dit zat er helaas niet in. Er wordt prima geschaakt, maar uiteindelijk waren de gastheren uit Ede met 4,5 - 3,5 te sterk. Overwinningen waren er voor Tom Molewijk, Fred Corpeleijn en Guido van Heuvelen, terwijl Harry Schurink verdienstelijk remise speelde. Maar daartegenover stonden nederlagen van Sven Pronk, Lūtsen Dooper, Henri Jansen en Henk Bergsma. Voorlopig staat Voorst 2 nu keurig in de middenmoot.

Voorst 3 speelde de uitwedstrijd dichtbij tegen de hekkensluiter in hun derde klasse: Zutphen 3. Bij een overwinning zou Voorst dus de degradatiezorgen ver achter zich laten en keurig in de middenmoot komen te staan. En zo geschiedde. De avond begon nog in mineur, nadat Joop Hendriksen zijn goede stelling verspeelde en verloor. Maar door overwinningen van John de Boer, Christiaan Makkink en Harrie Kuizenga werd er een 3-1 voorsprong bereikt. Een degelijke remise van Joop Siderius bracht de overwinning binnen, waarna Remco de Boer door een prima zege de score nog meer cachet gaf: een mooie 1,5 - 4,5 overwinning.

Het 4e team had alles nog verloren en daar moest maar eens verandering in komen. Wellicht was het ook niet zo hoog genoteerde team 3 van Denk en Zet uit Hattem verslaanbaar. Het jeugdige team van Voorst begon dit maal eens goed. Job van Oorspronk veroverde de dame van de tegenstander en gaf daarna de partij niet meer uit handen. De eerste overwinning voor de benjamin van dit team!! Esther Konijnenberg nam dit keer geen risico en pakte graag een remiseaanbod van de tegenstander. Aangezien Jari Hendriksen een moeilijke stelling had omgezet in een voorsprong kwam de overwinning voor Voorst ineens snel in zicht. Jari won inderdaad en aangezien Hannie en John uitstekende stellingen hadden boden ze beide remise aan. Dit werd door de tegenstander geaccepteerd, hierdoor was de overwinning een feit. Helaas moest Daan Noordhuizen zijn koning omleggen, maar de Voorsternaren konden toch met een 2,5 - 3,5 zege huiswaarts keren en daardoor staat Voorst 4 niet meer op de laatste plaats in de 4e klasse.