Huisschakers uit Voorst en omstreken gezocht!!

VOORST. – Zoals alom bekend organiseert de Voorster Schaakclub ook dit jaar weer het Open Voorster Schaakkampioenschap. Het toernooi wordt komend jaar alweer voor de 22e achtereenvolgende keer georganiseerd. Ook dit jaar hoopt de Voorster Schaakclub weer zorg te dragen voor een sportief en sfeervol toernooi.

Na het succes van vorig jaar gaan we ook dit jaar weer schaken in 3 verschillende poules. Vooral voor schakers die niet gewend zijn in wedstrijdverband te schaken in dit een goede uitkomst. De C-poule is voornamelijk een poule met deelnemers die niet lid zijn van een vereniging. Het zijn schakers die als kind of via de computer kennis gemaakt hebben met het spel en graag eens willen proberen in wedstrijdverband te schaken. Dat deze schakers elkaar tegen komen op zo'n toernooi is natuurlijk helemaal prachtig. Je komt dan gelijk schakers tegen die ook niet zoveel ervaring hebben en daarmee loop je niet het risico snel te verliezen van een ervaren clubschaker.

Uiteraard is het toernooi ook bekend in de regio voor de meer ervaren schakers. Deze zitten in de B-poule en de regionale toppers hebben zich genesteld in de A-poule. Er worden 6 ronden gespeeld, verdeeld over de maanden januari tot en met mei. Elke ronde is op maandagavond, de eerste ronde wordt gespeeld om maandag 4 januari, de overige speeldata zijn 25 januari, 22 februari, 22 maart, 26 april en 17 mei. Wanneer U een van de data verhinderd bent hoeft dat geen probleem te zijn. Er kan altijd een partij vooruit of later gespeeld worden. Gespeeld wordt er in de kantine van de voetbalvereniging Voorst op sportpark "de Forst" aan de Beelelaan. Elke avond beginnen de partijen om 20.00 uur. Er wordt gespeeld met een speeltempo van 2 uur per partij per persoon. Een partij kan dus maximaal 4 uur lang duren, de praktijk leert dat partijen in de B-poule en C-poule sneller afgelopen zijn.

Natuurlijk zijn er prijzen te winnen in dit toernooi. In elke poule is er een blijvende herinnering voor de eerste drie schakers, tevens zijn er kleine geldprijzen beschikbaar. In de A-poule wordt er bovendien gespeeld om een wisselbeker: de Jacques van Geldercup, genoemd naar de man die ruim 40 jaar secretaris en wedstrijdleider van de Voorster Schaakclub is geweest. Dit jaar zal deze beker verdedigd worden door Marcel Kraaijkamp uit Apeldoorn. Het inschrijfgeld voor dit toernooi is 6 euro, te voldoen bij aanvang van de eerste speelavond. Het toernooi wordt mede gesponsord door de Rabobank.

Dus probeer het ook eens op de 64 velden. Schaken in een sportief en gezellig toernooi. U kunt zich opgeven bij John Eekhuis (tel 0575-502054), Lūtsen Dooper (0575-567690) of Michiel Jansen (0575-503919). Uiteraard kan dit ook via de e-mail; vsc@chello.nl. Voor meer informatie over dit toernooi en over de Voorster Schaakclub kunt U ook kijken op onze fraaie website: www.voorsterschaakclub.nl.