Schakers Voorst 1 en 2 winnen

VOORST. – In de 3e speelronde van de OSBO-competitie hebben de teams van de Voorster Schaakclub goed gepresteerd.

Het eerste team, uitkomend in de eerste klasse wist nipt te winnen van Caissa uit Elburg. Op papier was dit niet de beste tegenstander, maar de bezoekers uit Elburg lieten zich van hun sterkste kant zien. Na remises van Jacques Kuiper en Jeroen Nikkels kwam Voorst op voorsprong door een overwinning van Sjoerd Norberhuis. Marcel Kraaijkamp speelde remise, maar daarna ging het mis. Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch gaven goede stellingen uit handen en verloren. In de tijdnoodfase was een overwinning alleen mogelijk als Wilco de Bruin en Michiel Jansen hun partij wisten te winnen. Beide spelers lieten zien handiger in tijdnood te zijn dan hun tegenstander, waardoor Voorst alsnog een nipte 4,5 - 3,5 overwinning pakte. In de volgende ronde mag het eerste team het opnemen tegen koploper Schaakstad Apeldoorn 4. Een overwinning is dan noodzakelijk wil Voorst meedoen om het kampioenschap.

Het 2e team speelt in de 2e klasse en wil na de promotie van vorig jaar vooral niet degraderen. Een overwinning tegen concurrent Ugchelen zou het team goed op weg helpen. De thuiswedstrijd begon met een nederlaag van Fred Corpeleijn, maar Lūtsen Dooper wist de stand weer gelijk te brengen. Na een nederlaag van Henk Bergsma en een overwinning van Guido van Heuvelen was de stand 2-2. De overige stellingen zagen er niet echt geweldig uit, maar de schakers van Voorst 2 toonden veerkracht. Zowel de tegenstander van Tom Molewijk als Henri Jansen verslikte zich in een paardvorkje. Beide heren maakten dankbaar gebruik en zorgden ineens voor een 4-2 voorsprong. Helaas moest Harry Schurink de koning omleggen, na een goede stelling verspeeld te hebben. Gelukkig voor Voorst wist Sven Pronk, ondanks zijn tijdnood, zijn stelling keurig remise te houden, waardoor ook het 2e team een belangrijke 4,5 - 3,5 overwinning boekte. En daarmee gewoon keurig in de top staat!!

Het 3e team speelde in de thuiswedstrijd tegen Ons Genoegen uit Almen een verdienstelijke 3-3. In deze wedstrijd ging de strijd gelijk op, Harrie Kuizenga en Joop Siderius speelden verdienstelijk remise. Remco de Boer en Karl van 't Hazeveld verloren weliswaar, maar daar tegenover stonden overwinningen van Dick Hoekman en, op zeer fraaie wijze, Joop Hendriksen. Het 3e team speelt in deze 3e klasse vooral om niet te degraderen en daarom is ook dit punt van harte welkom.

Het 4e team speelt in de 4e klasse en had na 2 nederlagen wellicht een kans om een keer te winnen. Thuis tegen de Schaakmaat 3 uit Apeldoorn leek het begin goed. Job van Oorspronk begon zijn partij goed, maar gebrek aan ervaring en te snel spelen kostten hem toch een vol punt. Jari Hendriksen trok de stand echter weer gelijk. Daarna ging het toch weer mis. Esther Konijnenberg verspeelde een goede stelling en Jo Jansen gokte mis met een loperoffer. Een achterstand dus, maar een gelijk spel zat er zeker nog in. Hannie Kempink speelde heel solide en wist na damewinst het punt voor Voorst te pakken. Daan Noordhuizen speelde op bord 1 weer heel verdienstelijk en leek te gaan winnen. Maar een kwaliteitsverlies betekende het einde van zijn voordeel, waardoor remise het hoogst haalbare was. En daarmee trokken de Apeldoorners met een 2,5 - 3,5 overwinning aan het langste eind.