Voorster Schaaknieuws

Ook komend kalenderjaar zal de Voorster Schaakclub wederom het Open Voorster Schaakkampioenschap organiseren. Na de succesformule van afgelopen keer wil de schaakclub graag doorpakken met dit toernooi en streeft het naar een record aantal deelnemers. Wederom gaan we dus weer spelen in 3 poules en zo hopen we komende jaargang meer dan 60 deelnemers te halen. Voor de huisschakers in Voorst en omstreken is dit het ideale toernooi om contact te maken met schaken in wedstrijdverband. In de C-poule zullen vooral veel huisschakers actief zijn, hierdoor kom je als beginnend schaker tegenstanders tegen in dit toernooi die ook weinig ervaring hebben met wedstrijdschaken. Kortom een ideale opstap voor een beginnend schaker voor een leuk en gezellig tijdverdrijf achter het schaakbord. Binnenkort volgt er meer nieuws via het Voorster Nieuws over dit toernooi, uiteraard is de informatie al te vinden op onze website: www.voorsterschaakclub.nl. De eerste speeldatum zal zijn op maandag 4 januari.

Uiteraard is het schaakseizoen al in volle gang en de 4 teams van de Voorster Schaakclub hebben inmiddels de 2e ronde geschaakt in de competitie van de Oostelijke Schaakbond. Het eerste team revancheerde zich na de zwakke seizoensopening. Uit tegen Veenendaal 2 werd er op knappe wijze een overwinning uitgesleept. Dankzij overwinningen van Rudy Bloemhard, Michiel Jansen, Sjoerd Norberhuis en Jeroen Nikkels werd het gat geslagen. Door remises van Marcel Kraaijkamp, Jacques Kuiper en Wilco de Bruin werd het een ruime 2,5 -5,5 overwinning. Het tweede team verloor in de 2e ronde kansloos thuis tegen UVS 3 uit Nijmegen. De promovendus uit Voorst moest een 2-6 nederlaag accepteren. Harry Schurink wist te winnen en Harrie Kuizenga (als invaller op bord 1!!) en Lūtsen Dooper speelden verdienstelijk remise, maar de overige spelers verloren vrij kansloos hun partij. Ook het derde team van Voorst verloor in deze 2e ronde. Uit tegen het op papier wat sterkere Twello 2 werd met 4-2 verloren, ondanks goede winstpartijen van Joop Siderius en Joop Hendriksen. Tenslotte verloor ook het 4e team zijn wedstrijd. Thuis tegen Pallas 5 uit Deventer werd een onnodige 1-5 nederlaag geleden. Voorst begon goed met een fraaie overwinning van Jari Hendriksen, maar helaas konden de overige spelers hun kansen niet benutten. Begin december spelen de teams van de Voorster Schaakclub hun derde ronde. Dan zal duidelijk worden of de teams de weg naar boven kunnen vinden of dat het een degradatiestrijd wordt dit seizoen.