Voortvarende start schakers Voorst 2

VOORST. – Afgelopen week zijn voor de schakers van de Voorster Schaakclub de teamwedstrijden van de Oostelijke Schaakbond weer begonnen. Voor de schaakclubs zijn dit toch altijd speciale wedstrijden, aangezien schaken toch een individuele sport is. Maar in dit soort wedstrijden speelt men natuurlijk in teamverband.

Dit jaar speelde Voorst ook sinds jaren weer mee met een AB-team in de jeugdcompetitie. Dit is de leeftijdsgroep van 14-20 jaar. Met de jeugdige spelers Jari Hendriksen, Esther Konijnenberg en debutant Job van Oorspronk ging dit team op pad samen met de meer geroutineerde Sven Pronk op bord 1. In de 5 wedstrijden liet Sven zijn klasse zien met 3 uit 5, de andere spelers kwamen telkens net iets tekort. De meeste wedstrijden gingen dan ook verloren met 3-1, maar dorpsclub Voorst liet zich toch maar weer zien tussen de jeugdteams van clubs uit de grote steden. Deze tegenstanders hebben vaak meer ervaring in het spelen van zulke wedstrijden.

Het eerste team speelde de eerste ronde tegen Wageningen 3. Het Voorster achttal heeft vorig jaar op een haar na het kampioenschap gemist en begon dus vol ambities aan dit seizoen. Maar de eerste ronde was een flinke tegenvaller. Vrijwel niemand haalde zijn normale niveau, zodat een onnodige nederlaag het gevolg was. Het begin was al lastig met plotselinge nederlaag van Sjoerd Norberhuis. Een blunder was de oorzaak. Vervolgens zagen Jacques Kuiper en Wilco de Bruin goede stellingen stranden in remise. Gelukkig was Jeroen Nikkels wel in vorm, zodat een 2-2 tussenstand zeker nog kansen bood. Want Marcel Kraaijkamp en Jeroen Bosch hadden goede stellingen en Michiel Jansen en Rudy Bloemhard stonden verdedigend goed. Maar het vervolg was dramatisch. Rudy gaf zijn stelling uit handen en verloor, hierdoor speelden Marcel en Jeroen wat geforceerd op winst, wat volledig verkeerd uitpakte, ook zij verloren. Michiel had inmiddels zijn verdedigende stellingen verlaten en geofferd, maar dat leidde niet tot de winst. Met ietwat geluk werd er nog remise uitgesleept, maar de 2,5 -5,5 nederlaag was pijnlijk voor de eerste teamspelers. Dus voorlopig maar niet denken aan een kampioenschap in deze 1e klasse.

Het tweede team ging anders de wedstrijd in tegen Schaakstad 5 uit Apeldoorn. Zij zijn immers gepromoveerd naar de 2e klasse en klassebehoud is dan ook de doelstelling. Op bezoek bij Schaakstad 5 was het begin prima. Het begin was prima met vlotte remises van Henri Jansen en Karl van 't Hazeveld. Daarna kwam een fraaie overwinning van Guido van Heuvelen. Prima dus, maar helaas kwam Schaakstad onnodig terug in de wedstrijd, doordat Tom Molewijk een betere stelling plotseling uit handen gaf. Een tegenvaller dus, aangezien Harry Schurink niet verder dan remise kwam en Henk Bergsma zijn partij verloor. Dus in de slotfase speelden Sven Pronk en Lūtsen Dooper op de hoogste borden alles of niets. Zij gingen beter met hun zenuwen om als de tegenstanders en wisten met ietwat fortuin de wedstrijd te winnen. Een prachtig begin voor het achttal van Voorst 2, deze 3,5 - 4,5 overwinning.

Het derde team speelt al een paar jaar in de 3e klasse en voor dit team is dit een mooie klasse. Niet degraderen is het belangrijkst en de eerste ronde thuis tegen Schaakstad 6 verliep dan ook best goed. Voorst begon zelfs uitstekend aan de wedstrijd door snelle overwinningen van Harrie Kuizenga en Christiaan Makkink. Joop Siderius had het echter niet gemakkelijk aan bord 1 en moest de koning omleggen en ook Karl van 't Hazeveld kon een nederlaag niet voorkomen. Dus stond het weer gelijk en het leek nog erger te gaan worden, want Joop Hendriksen verspeelde een mooie stelling en verloor plotseling. Gelukkig kon teamleider Dick Hoekman nog een punt voor Voorst veilig stellen. Hij voorkwam remise door stug door te gaan met aanvallen en haalde daardoor toch nog een 3-3 gelijkspel binnen voor Voorst. Geen slecht begin voor het 3e team.

Het vierde team, met vier jeugdspelers speelde thuis tegen VSG 4 uit Ermelo. Er werd goed geschaakt, maar helaas leverde dat niet de gewenste overwinning op. Job van Oorspronk speelde prima als debutant, maar zijn tegenstander was gewoon beter. Els Jansen leek de stand gelijk te trekken, maar het gewonnen voordeel werd later weer weggegeven, zodat er niet meer inzat als remise. Daan Noordhuizen speelde op bord 1 een uitstekende partij, kwam in het middenspel met sterke lopers beter te staan, maar zijn tegenstander was ook taai. Remise was dus de uitslag van deze partij. Gelukkig had John Eekhuis door mooi aanvalsspel op de koning van de tegenstander winnend voordeel gehaald. En dus stond het weer gelijk. Esther Konijnenberg stond inmiddels uitstekend in het middenspel. De stelling was echter niet makkelijk te beoordelen en Esther maakte een beoordelingsfout. Afgestraft door de tegenstander, zodat zij weer voorkwamen. Jari Hendriksen speelde een goede partij met zeker een gelijkwaardige stelling, maar tegen het einde wist zijn tegenstander toch het betere van het spel te krijgen. Daardoor verloor Jari ook, zodat uiteindelijk Voorst 4 met een 2-4 nederlaag het seizoen is begonnen.