Open Voorster Schaakkampioenschap kende een spannende slotavond

VOORST. – Afgelopen maandag 18 mei werd in de kantine van de voetbalvereniging Voorst de slotronde gespeeld in het Open Voorster Schaakkampioenschap. Het werd een spannende afsluiting van een mooi en geslaagd schaaktoernooi.

In de A-poule had Cees van Bohemen de beste papieren voor aanvang, hij stond namelijk een punt voor in de stand bij aanvang van de slotronde. Drie concurrenten konden nog gelijk met hem komen, zij moesten dan natuurlijk vol op de winst spelen. Robert Verkruissen uit Apeldoorn zag zijn kansen in de tijdnoodfase stranden, hij verloor van Tony Hogerhorst uit Arnhem. Fokke Jonkman wist wel te winnen en kwam daardoor op 4,5 punten. Cees van Bohemen speelde zelf tegen mede-Apeldoorner Marcel Kraaijkamp. Marcel moest winnen, sloeg een aanval op zijn koningsstelling af en brak daarna goed door in het centrum. In het toreneindspel waren zijn twee vrijpionnen op de koningsvleugel voldoende voor de winst. En dus eindigden drie spelers bovenaan in de A-poule. Dan gelden de weerstandspunten, dit zijn de punten die je 6 tegenstanders hebben behaald bij elkaar opgeteld. Hoe meer weerstandspunten je hebt, hoe moeilijker je tegenstanders dus waren. Uiteindelijk bleek Marcel Kraaijkamp de meeste weerstandspunten te hebben voor Cees van Bohemen en Fokke Jonkman. Marcel mag dus komend jaar de Jacques van Geldercup behouden. Dit is de wisselbeker van dit toernooi, genoemd naar de oud-secretaris en wedstrijdleider van de Voorster Schaakclub.

In de B-poule was het evenzeer spannend. Bij aanvang van de laatste ronde waren er 3 koplopers. Een van hen was Harry Schurink. Hij speelde tegen Joop Siderius uit Apeldoorn. Harry ging natuurlijk voor de winst, maar ook Joop kon het toernooi nog winnen. Na een spannende strijd werd het remise. Kansen dus voor de beide overige koplopers, Piet Ypma uit Lettele en Joop Hendriksen uit Voorst. In een spannende partij nam Joop het initiatief en kwam beter te staan. Tegen het einde van de partij stond Joop nog steeds goed en kwam Piet in tijdnood. Maar juist in deze fase toonde Piet zijn creativiteit en wist alsnog te winnen. Daardoor won Piet het toernooi, voor Harry Schurink en Joop Siderius. Voor de nummers 1 en 2 is de beloning volgend jaar een plekje in de A-poule.

In de C-poule begon de slotronde met 2 koplopers met 4 punten en 3 achtervolgers met 3,5 punten. Van de 3 achtervolgers wist Erwin Kempink uit Wilp zijn partij te winnen en daarna was het voor hem afwachten of de overige uitslagen gunstig waren voor hem. De andere achtervolgers, Tiedo Klarenbeek en John Eekhuis speelden tegen de koplopers, respectievelijk Edwin de Jong en René Rouwhorst. De C-poule kende het hele toernooi al verrassingen, dus nu ook. Zowel Tiedo als John won de partij, waardoor de beide koplopers afzakten naar plaats 4 en 5.
Ook hier werd dus de eindstand op weerstandspunten beslist. Uiteindelijk was de overwinning er voor Erwin Kempink, voor Tiedo Klarenbeek en John Eekhuis. Ook hier geldt dat de beste 2 spelers het volgend jaar een poule hoger mogen proberen.

Al met al kan de Voorster Schaakclub terugkijken op een prachtig en geslaagd toernooi. Door het prachtige aantal deelnemers van 57 kon er voor het eerst in 3 poules gespeeld worden, wat een verbetering was voor het toernooi. De Voorster Schaakclub dankt natuurlijk ook haar hoofdsponsor De Rabobank voor de financiële bijdrage en de Voetbalvereniging Voorst voor de prachtige speellokatie. Wie alle uitslagen van dit toernooi nog wil zien: neem een kijkje op onze website: www.voorsterschaakclub.nl. Ook alle overige activiteiten van de Voorster Schaakclub zijn op deze website te zien.