Verslag Open Voorster Kampioenschap Ronde 5

VOORST. – In principe konden in deze ronde al beslissingen vallen, maar meestal is de laatste ronde natuurlijk beslissend.

In de A-poule wel verrassingen. Immers wie had verwacht dat na 9 van de 10 gespeelde wedstrijden al acht witspelers de koning moesten omleggen?
Niemand toch zeker. Laten we onderin beginnen, waar de beide promovendi uit de B-poule het tegen elkaar mochten opnemen. Wel, Henri speelde sterk deze avond, strafte een fout van Sven af en won dus vrij eenvoudig. Sven blijft dus onderaan. Het wil niet lukken in de A-poule, al heeft hij dit seizoen in andere toernooien aangetoond het niveau aan te kunnen. Verder omhoog zagen we ondermeer het Lettisch gambiet bij Sjoerd Norberhuis en Eric Kloppers. Ik zou zeggen kijk naar de analyse van Eric elders op de website. Michiel speelde met wit nogal opportunistisch tegen de draak van Tony Hogerhorst. Met f4 en g4 wilde hij snel naar de koning van Tony. Die kwam natuurlijk terug met mooi aanvalspel op de damevleugel. Enfin, beide spelers gebruikten (te) veel tijd en in de tijdnood ging Michiel door de vlag, dus geen kans meer op een ereplaats voor de voorzitter. De strijd tussen Marcel en Rudy werd gewonnen door Marcel Kraaijkamp, waardoor Rudy nu definitief zijn titel moet afstaan. En wat deden beide koplopers? Cees van Bohemen stond naar mijn mening iets minder na de opening tegen Frank Schleipfenbauer. Echter het was duidelijk dat Frank degene was die in tijdnood zou komen. Hoe het precies afliep weet ik niet, maar feit is dat Cees won en daardoor hele goede zaken doet. Want medekoploper Fokke Jonkman speelde een mooie partij tegen Robert Verkruissen. Fokke won in het middenspel een kwaliteit, maar Robert wist dit goed te compenseren met een goed loperpaar en een wat betere pionnenstructuur. Ook hier heb ik de tijdnoodfase niet goed kunnen volgen, maar Fokke ging door zijn vlag heen en verloor. Dus is Cees van Bohemen een punt los, 3 schakers staan op 1 punt achterstand. Marcel Kraaijkamp zal mogen proberen om Cees in de slotronde nog van de titel af te houden.

In de B-poule kon de beslissing al vallen. Harry Schurink stond immers al een punt voor bij aanvang van deze ronde. Maar in zijn partij tegen Joop Hendriksen gaf hij al gauw een stuk weg. Dus was de partij al snel gelopen, want Joop geeft zo'n voordeel natuurlijk niet meer weg. Ook Piet Ypma maakte gebruik van de misstap van Harry door Stef Boog te verslaan. Dus met nog 1 ronde te gaan hebben we ineens 3 koplopers met 4 uit 5. En dan nog 2 spelers die op het vinkentouw zitten. Tom Molewijk won met solide spel van Marco van Sittert en Joop Siderius versloeg Jan Bron door mooi actief stukkenspel. Tom en Joop staan dus met 3,5 uit 5 klaar om in de slotronde alsnog een aanval op de overwinning te doen. Vijf spelers dus die met ingang van de laatste ronde het toernooi nog kunnen winnen. Spannender kan bijna niet.

Of toch wel. In de C-poule hebben we vrijwel een identieke situatie. Hier begonnen we de 5e ronde met de koplopers Tiedo Klarenbeek en Erwin Kempink. Maar wat als beide koplopers verliezen. Dan blijft het in ieder geval spannend tot in de laatste ronde. Tiedo verloor van clubgenoot René Rouwhorst die hierdoor weer aan de leiding komt. Daar heeft ook de andere huisschaker uit Wilp zich weer genesteld. Edwin de Jong was voor even geen kameraad met Erwin Kempink. In een mooie partij, waar beide spelers heerlijk hun vizier op de vijandelijke koning hebben gericht stond Erwin de hele partij wel beter. Maar met schaken kan een moment van onoplettendheid fataal zijn. De dame van Erwin was verloren en Edwin pakte de winst. Ook John Eekhuis kon zich bij de koplopers René en Edwin voegen, maar dan moest er eerst gewonnen worden van Wilma Dolman. In een moeilijk toreneindspel is dat zeker niet eenvoudig en door kranig verweer van Wilma, kwam John niet verder dan remise. Dus voor aanvang van de slotronde 2 spelers met 4 uit 5, met 3 achtervolgers op een half punt. We gaan het zien op 18 mei.

Michiel Jansen.