Schaakteams Voorst presteren goed

VOORST. – De teams van de Voorster Schaakclub hebben in de 6e en op een na laatste speelronde goede zaken gedaan in de competitie van de Oostelijke Schaakbond.

Het eerste team, spelend in de 1e klasse, speelde de uitwedstrijd tegen Schaakstad 5 uit Apeldoorn. Deze tegenstander is reeds gedegradeerd, een monsterscore moest dan ook tot de mogelijkheden behoren. De schakers uit Voorst gingen hier ook voor en dit lukte aardig. Door overwinningen van Wilco de Bruin, Marcel Kraaijkamp, Sven Pronk, Rudy Bloemhard, Michiel Jansen en Jeroen Bosch werd het verschil gemaakt. Tussendoor speelden Jeroen Nikkels en Lūtsen Dooper verdienstelijk remise. Daarmee was de 1-7 overwinning een goede opsteker voor dit team. Nog steeds bestaat er een kleine kans op het kampioenschap. Dan moet er sowieso gewonnen worden in de laatste ronde en is het eerste team ook afhankelijk van andere uitslagen.

Het tweede team zette het goede spel van de laatste speelronden voort. Thuis werd SMB 6 uit Nijmegen ruimschoots met 5-1 verslagen. Standaard was Henk Bergsma met remise als eerste klaar, overigens niet voordat hij had gezien dat Fred Corpeleijn ging winnen. Deze zorgde met een fraaie mataanval voor het eerste volle punt. Vervolgens wisten ook Sven Pronk, Harry Schurink en Guido van Heuvelen te winnen. Door een goede remise van Henri Jansen was de zege binnen. Daarmee is Voorst 2 vrijwel zeker van een 2e plaats in deze 3e klasse, een kampioenschap zit er echter niet in. Het team van De Toren 6 uit Arnhem is daarvoor te sterk dit seizoen.

Het derde team speelde de uitwedstrijd tegen OPC uit Oosterbeek. Met ietwat geluk werd er een prima 3-3 gelijkspel uitgesleept. Nederlagen waren er voor Joop Siderius en Joop Hendriksen, maar Voorst kwam terug dankzij een overwinning van Dick Hoekman. Karl van 't Hazeveld speelde remise en vervolgens kwam het derde team weer langszij dankzij een fortuinlijke overwinning van Christiaan Makkink. Harrie Kuizenga pakte daarna een goede remise. Daarmee werd het 3-3 gelijkspel binnengesleept en is Voorst 3 een keurige middenmoter in deze 3e klasse.

Ook goed bekernieuws voor de Voorster Schaakclub. Voor het eerst sinds tijden speelt de club weer mee in de strijd om de OSBO-cup. In de achtste finale moest er geschaakt worden tegen SMB 3 uit Nijmegen. Vooraf een min of meer gelijkwaardige tegenstander, maar de schakers uit Voorst waren in vorm. Marcel Kraaijkamp opende de score voor Voorst. Vervolgens kwam er een gunstige remise voor Rudy Bloemhard, waarna Michiel Jansen en Jeroen Bosch ook nog de winst pakten. Zo keerde dit bekerteam terug met een 0,5 - 3,5 zege en is de kwartfinale voor de OSBO-cup bereikt.