Goed spel schakers Voorst in OSBO-competitie

VOORST. – In de 5e speelronde van de schaakcompetitie van de Oostelijke Schaakbond hebben de teams van de Voorster Schaakclub goede resultaten behaald.

Het eerste team speelde de thuiswedstrijd tegen de koploper uit Arnhem, ASV 5. Wilde het eerste team nog kansen hebben op het kampioenschap, dan moest er in ieder geval gewonnen worden. Voorst begon vol goede moed en kwam op voorsprong door een degelijke overwinning van Jacques Kuiper. Wat later op de avond kwamen de gasten gelijk, Sjoerd Norberhuis verspeelde een stuk en daarmee zijn stelling. Nog niets aan de hand, aangezien Marcel Kraaijkamp met een goede overwinning Voorst weer op voorsprong zette.
De overige partijen werden weer beslist in de tijdnoodfase en dat was spannend en hectisch. Het leek voor Voorst slecht uit te pakken. Op de topborden kwamen Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch en Michiel Jansen niet verder dan remise en Lutsen Dooper en Jeroen Nikkels leken te gaan verliezen. Maar gelukkig waren zij handiger in tijdnood dan de tegenstander. Beide spelers wisten dus te winnen, hierdoor werd de 5,5 - 2,5 overwinning binnengehaald. Na deze fortuinlijke overwinning zijn er ondanks de 5e plek in de rangschikking nog steeds kleine kampioenskansen voor Voorst in de 1e klasse. In de laatste 2 ronden moet er dan sowieso gewonnen worden.

Voorst 2 speelde de lastige uitwedstrijd tegen Schaakstad 6 uit Apeldoorn. In een gelijkopgaande strijd waren er wisselende kansen. Henk Bergsma verloor al snel, maar door overwinningen van Harry Schurink en Joop Siderius pakte Voorst weer de leiding. Een nederlaag van Guido van Heuvelen bracht Schaakstad weer terug in de strijd. In de tijdnoodfase pakte Sven Pronk zijn overwinning binnen, daarna vocht Henri Jansen voor de overwinning van Voorst. Hij wist zijn tegenstander keurig in bedwang te houden, haalde daarmee remise en de 2,5 - 3,5 overwinning voor Voorst 2. Voorst 2 staat daarmee keurig 2e in de derde klasse, maar een kampioenschap zit er waarschijnlijk niet in aangezien de koploper 3 punten voorsprong heeft.

Voorst 3, ook spelend in de 3e klasse, had de vorige speelronde al goede zaken gedaan in de strijd tegen degradatie. Om nog wat steviger boven de streep te komen was nog een overwinning wenselijk. In de derby tegen Twello 2 was Voorst dan ook uiterst scherp en gemotiveerd. De wedstrijd begon weliswaar met een nederlaag van Remco de Boer, maar daarna haalden de spelers van Voorst hard uit. Goede overwinningen waren er van Joop Hendriksen, Karl van 't Hazeveld en John de Boer. Door degelijke remises van Dick Hoekman en Harrie Kuizenga werd de 4-2 overwinning binnengehaald.

Voorst 4, uitkomend in de 4e klasse, komt helaas dit seizoen nog niet toe aan overwinningen. In de uitwedstrijd tegen de Toren 11 uit Arnhem-Zuid werd er opnieuw goed geschaakt, maar bleef het team opnieuw met lege handen. Ondanks goed spel met wel degelijk winstkansen verloren Els Jansen, Remco Kempink, Wilma Dolman en Esther Konijnenberg hun partij. Daartegenover stonden goede overwinningen van Daan Noordhuizen en Hannie Kempink, maar helaas was het onvoldoende om met de overwinning huiswaarts te keren. Een 4-2 nederlaag zorgde ervoor dat dit team helaas onderaan de ranglijst blijft staan.