Wisselende successen teams Voorster Schaakclub

VOORST. – De afgelopen weken hebben de teams van de Voorster Schaakclub met wisselend succes de vierde ronde gespeeld in de OSBO-competitie.

Het eerste team speelde de uitwedstrijd in Duiven tegen WDC. Beide teams stonden vooraf op een gedeeld 2e plaats in de stand, het was dus duidelijk dat een overwinning goede kansen bood voor een kampioenschap. Het team van Voorst had deze avond echter niet de juiste vorm. Na een goede remise van invaller Henk Bergsma, kwamen er verliespartijen voor Rudy Bloemhard en Marcel Kraaijkamp. Dus moesten de overige spelers voor de winst gaan, maar alleen Michiel Jansen had wellicht enige winstkansen. Er volgden remises van Lūtsen Dooper, Wilco de Bruin en Jeroen Bosch. Dus moest Jeroen Nikkels op winst spelen. Hoewel met enig fortuin lukte dit, hierdoor leek er nog een 4-4 gelijkspel in te zitten. Michiel Jansen speelde dan ook op winst in de tijdnoodfase, maar op het juiste moment miste hij een goede winstkans. Daarna was het over en verloor hij zelfs nog, zodat de schakers uit Voorst met een 5-3 nederlaag huiswaarts keerden.

Beter ging het deze ronde met het 2e team. Na een aarzelend begin deze competitie is de lijn opwaarts nu gevonden. In en tegen Velp 2 werd een overtuigende overwinning behaald. Door overwinningen van Henk Bergsma, Henri Jansen, Harry Schurink, Sven Pronk en Fred Corpeleijn werd er een 1-5 overwinning behaald. Alleen invaller Christiaan Makkink moest helaas berusten in een nederlaag. Een plek in de subtop is daarmee bereikt en misschien zit er nog wel meer in voor Voorst 2 dit seizoen.

Ook het derde team behaalde een ruime overwinning. Tegen Schaakstad 8 werd er een ruime 5-1 overwinning behaald. Deze overwinning was ook hard nodig, want Schaakstad stond evenals Voorst onderaan op de ranglijst. Overwinningen waren er voor Christiaan Makkink, Joop Hendriksen, Harrie Kuizenga, Remco de Boer en Joop Siderius. Helaas moest Dick Hoekman berusten in een nederlaag. Maar door deze overwinning heeft Voorst 3 zich overtuigend boven de degradatiestreep genesteld.

Het vierde team speelde thuis tegen koploper ASV 9 uit Arnhem. Dit team speelt in de laagste klasse en bestaat hoofdzakelijk uit spelers die wat minder ervaring hebben. Dit speelde het team zeker parten tegen ASV 9. De koploper was duidelijk een maatje te groot voor Voorst 4. Er werd goed geschaakt, maar een 0-6 nederlaag was niet te voorkomen. Remco Kempink, Esther Konijnenberg, Hannie Kempink, Wilma Dolman, Daan Noordhuizen en Jari Hendriksen verloren hun partij. In de volgende speelronden zijn er echter nog wel mogelijkheden voor dit team om punten te scoren.

Sinds een aantal jaren speelt er ook weer een team van de Voorster Schaakclub mee in de bekercompetitie van de OSBO. In de tweede speelronde speelde het viertal uit tegen Velp. Er werd goed geschaakt en een 1-3 overwinning was de beloning. Overwinningen waren er voor Jeroen Bosch, Michiel Jansen en Marcel Kraaijkamp. Helaas verloor Rudy Bloemhard, maar door deze overwinning heeft de Voorster Schaakclub wel de laatste 16 bereikt in de bekercompetitie.