Schakers Voorst 1 weer terug in de race

VOORST - In de 3e ronde van de competitie in de Oostelijke Schaakbond heeft het eerste team van de Voorster Schaakclub goede zaken gedaan. Er werd gespeeld thuis tegen Het Kasteel 2 uit Wijchen. Dit team stond na 2 speelronden aan de leiding, dus moesten de schakers uit Voorst winnen om nog mee te doen om de titel. Voorst begon de wedstrijd goed. Na snelle remises van Marcel Kraaijkamp en Jeroen Bosch, zorgde Rudy Bloemhard voor het eerste volle punt. Wilco de Bruin was de eerste 2 speelronden verhinderd, maar hij maakte dit goed door een fraaie overwinning. Door een goede remise van Jeroen Nikkels leek de buit al binnen, maar dat was zeker nog niet zo. Michiel Jansen en Lūtsen Dooper hadden een zwakke stelling. Maar beide spelers wisten in de tijdnoodfase door handig spel terug te komen. Lūtsen bereikte daardoor remise en Michiel wist in de hectische tijdnoodfase nog het volle punt te scoren. Dit was nodig ook, want helaas was Jacques Kuiper het tegenovergestelde overkomen. Hij zag een goede stelling in tijdnood in rook opgaan en verloor daardoor. Maar de 5-3 overwinning was binnen. Daardoor heeft Voorst 1 samen met nog vele andere teams nog volop kansen om bovenin te eindigen in deze eerste klasse.

Ook het tweede team heeft goed geschaakt. En dat is eigenlijk nog een understatement, want de bezoekers van Doesborgh 2 werden kansloos naar huis gestuurd met een 6-0 nederlaag. Alle 6 partijen werden dus gewonnen door de schakers van de Voorster Schaakclub. Voor deze bijzondere prestatie zorgden Henri Jansen, Sven Pronk, Harry Schurink, Guido van Heuvelen, Fred Corpeleijn en Christiaan Makkink. Na een matig begin speelt ook Voorst 2 dus weer volop mee in de derde klasse OSBO. Wellicht zit er nog een mooie ereplaats in, als deze lijn wordt doorgetrokken.

Het vierde schaakteam van Voorst speelde de uitwedstrijd tegen Theothorne 2 uit Dieren. Deze wedstrijd was door de week, waardoor onze jeugdige talenten niet mee konden spelen. Hierdoor is er weer plek voor andere schakers om mee te doen. Albert Peters maakte zijn debuut in een OSBO-wedstrijd. Hoewel hij goed speelde, moest hij helaas zijn koning omleggen. Inmiddels hadden ook Jo Jansen en Hannie Kempink helaas al hun partij verloren. Daartegenover stonden remises van Els Jansen, Wilma Dolman en Remco Kempink. Niet genoeg dus voor een goed resultaat, met een 4,5 - 1,5 nederlaag bleven de punten in Dieren. Hoewel Voorst 4 helaas alle ronden verloren heeft is het spel zeker niet slecht en zijn er zeker nog wel kansen in de komende speelronden om een keer te winnen.

In een volgend verslag meer over Voorst 3 en het jeugdteam van de Voorster Schaakclub. Kijk ook elders op onze website. Daar staat bijvoorbeeld alles over het Open Voorster Schaakkampioenschap, wat begint op maandag 5 januari. Kijk dus op www.voorsterschaakclub.nl