Schaakteams Voorst nog niet volledig op dreef

VOORST - De afgelopen weken zijn alle teams van de Voorster Schaakclub weer in actie gekomen in de competities van de Oostelijke Schaakbond.

Ook de Voorster schaakjeugd is weer in actie geweest. Helaas heeft maar een kwart van de schaakclubs in het Obo-gebied een jeugdafdeling, maar Voorst is er één van. Noud van Deurzen, Tom Schurink, Mirko Pardijs, Werner Pelgrom en Joritha Bruntink trokken ten strijde naar Wageningen, waar werd geschaakt tegen andere clubs uit de regio. Hoewel de meeste partijen werden verloren, liet iedereen zich toch van zijn beste kant zien en een ieder wist wel een keer een punt te scoren. Maar de tegenstanders waren meestal net iets meer ervaren, waardoor de schakers uit Voorst meestal verloren. Maar er werd duidelijk van geleerd en een volgende keer zullen er zeker weer punten gescoord gaan worden.

Ook het vlaggenschip, Voorst 1, trok zuidwaarts ten strijde. In Elst werd geschaakt tegen de plaatselijke eerste teamspelers. Na een nederlaag in ronde 1, werd in deze ronde keurig met 3-5 gewonnen. Lûtsen Dooper speelde al snel remise. Marcel Kraaijkamp verloor daarna, maar daar stonden overwinningen van Rudy Bloemhard, Sjoerd Norberhuis en Jacques Kuiper tegenover. Door een nederlaag van Michiel Jansen kwam Elst nog terug in de wedstrijd, maar een handige remise van Jeroen Nikkels en een duidelijke overwinning van Jeroen Bosch waren genoeg om met 2 matchpunten huiswaarts te keren.

Het 2e team van de Voorster Schaakclub moest uit tegen De Toren 6 uit Arnhem-Zuid. Na de degradatie vorig seizoen lukt het dit team nog niet om bovenin mee te draaien. Ook in deze wedstrijd waren er wel mogelijkheden om tot winst te komen, maar de Arnhemmers waren in de tijdnoodfase gewoon slagvaardiger. Zowel Harry Schurink, Guido van Heuvelen en invaller Joop Hendriksen verloren hierdoor hun partij. Henri Jansen, Sven Pronk en Fred Corpeleijn konden hierover alleen een remise stellen. En dus ging de wedstrijd met 4,5 - 1,5 verloren. Voorst 2 is voorlopig dus nog niet in vorm voor een plek bovenin.

Ditzelfde geldt voor Voorst 3. Dit team speelt in dezelfde klasse als Voorst 2 en klassebehoud is dan ook al goed. Thuis tegen ook al De Toren (maar nu het 7e team), was er een goede kans om punten te scoren. Maar het liep helaas net even anders. Karl van 't Hazeveld leek te gaan winnen. Maar na kwaliteitwinst verslikte hij zich in paardvorkjes en verloor daardoor alsnog. Onze nieuwe leden Joop Siderius en Harrie Kuizenga speelden uitstekend en wonnen allebei, daar tegenover stond echter een nederlaag van Joop Hendriksen. Maar in de tijdnoodfase waren er nog alle kansen voor Voorst. Helaas koos Dick Hoekman het verkeerde pad en zag een goede stelling jammerlijk in rook opgaan. Christiaan Makkink speelde op bord 1 een hele goede partij, maar zijn tegenstander wist in de slotfase nog net remise af te dwingen. Hierdoor bleef er voor Voorst 3 niet meer over dan een ongelukkige 2,5 - 3,5 nederlaag.

Voorst 4 speelde de lastige uitwedstrijd tegen Pallas 5 uit Deventer. Op papier een moeilijke missie, maar er werd door Voorst uitstekend geschaakt. Door een damewinst zorgde Esther Konijnenberg voor een snelle en verrassende overwinning. Ook Els Jansen stond goed, maar door een foute voortzetting verloor ze. Ook Jo Jansen moest de koning omgooien, zodat Voorst tegen een achterstand op keek. Hannie Kempink speelde een verdienstelijke remise. Helaas kon Remco Kempink op bord 1 geen potten breken en ging zijn partij verloren. Wilma Dolman speelde echter een puike partij en won keurig in de tijdnoodfase. Helaas was de eindstand hierdoor 3,5 - 2,5 voor de gastheren uit Deventer.

De schakers uit Voorst zullen de komende ronden dus flink aan de bak moeten om hun posities te verbeteren. Meer informatie over de Voorster Schaakclub vind je elders op deze website.