Rudy Bloemhard wint Jacques van Geldercup

VOORST. – Op maandag 19 mei werd de laatste ronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap gespeeld. In deze 6e en laatste speelronde zou duidelijk worden wie het toernooi zou gaan winnen. Meer dan 50 schakers wisten dit jaar de speelzaal van de Voorster Schaakclub te vinden. In de voetbalkantine van de voetbalvereniging Voorst werd een harde maar sportieve strijd geleverd op de 64 velden.

In de A-poule werd gespeeld om de Jacques van Geldercup. Deze wisselbeker is benoemd naar de man die zo'n 40 jaar als secretaris en wedstrijdleider het kloppend hart van de Voorster Schaakclub is geweest. Bij aanvang van de laatste ronde had Rudy Bloemhard de beste papieren om het toernooi te winnen, hij had een half punt voorsprong op Koen Lambrechts uit Deventer. Koen legde de lat hoog voor Rudy door te winnen van Jeroen Nikkels. Hierdoor kwam Koen op 5 punten uit 6 wedstrijden. Rudy Bloemhard speelde tegen Frank Schleipfenbauer uit Doesburg en mocht dus zeker niet verliezen om kans te houden op de overwinning. Rudy toonde zich een ware kampioen en schaakte zich in de tijdnoodfase met prachtig aanvalsspel naar de overwinning toe. Met een score van 5,5 uit 6 partijen werd de Apeldoorner de terechte winnaar. Tweede werd Koen Lambrechts en op de derde plaats eindigde Fokke Jonkman uit Kuinre.

In de B-poule ging het in de slotronde tussen de Voorsternaren Henri Jansen en Sven Pronk. Beide spelers stonden een punt los van de concurrentie met 4,5 punt bij aanvang van de slotronde. Sven speelde tegen oud winnaar van de B-poule Piet Ypma en moest er dus flink voor gaan zitten. Na een zwakke opening kwam Sven niet echt meer terug in de wedstrijd en verloor verrassend de partij. Hierdoor lag voor Henri de winst in de B-poule voor het grijpen. In een betere stelling bood hij tegenstander Marco van Sittert remise aan. Dit werd geaccepteerd en hierdoor werd Henri Jansen winnaar van de B-poule. Sven Pronk werd ondanks zijn nederlaag toch nog 2e aangezien hij meer weerstandspunten had dan Christiaan Makkink (3e) en Piet Ypma (4e). Henri en Sven mogen volgend jaar hun geluk beproeven in de A-poule.

Het Open Voorster Schaakkampioenschap werd al weer voor de 20e keer georganiseerd door de Voorster Schaakclub en is in deze regio een geliefd schaaktoernooi. Dankzij sponsoring van de RABOBANK en de inzet van vele vrijwilligers weten vele schakers de weg naar dit toernooi te vinden. Volgend jaar zal de Voorster Schaakclub wederom dit toernooi organiseren, hopelijk met nog meer deelnemers.