Van de Voorzitter

Van bond naar district!?

Van bond naar district was het onderwerp van de OSBO-themadag jl. zaterdag. Na de najaarsvergadering had het OSBO-bestuur het fiat gekregen om hun plannen via een themadag toe te lichten. Het bestuur heeft al een heus spoorboekje klaar, met als eindresultaat de opheffing van de OSBO in 2012 op 65-jarige leeftijd. Voor aanvang van deze themadag hadden enkele aansprekende verenigingen binnen de OSBO al een open brief aan het bestuur gericht, waarin gevraagd werd naar een lager tempo van heel het gebeuren en meer draagvlak.
Wat wil het OSBO-bestuur nu? Wel, schakend Nederland is verdeeld in 13 autonome regionale bonden die elk hun eigen gang gaan. Het is daarom moeilijk voor de KNSB om bijvoorbeeld ledenwerfacties op touw te zetten die in het gehele land draagvlak hebben. In het verleden is gebleken dat de bondsraad (de vertegenwoordiging van de regionale bonden bij de KNSB) nooit op één lijn zit en vaak worden er dus meer plannen getackeld en wordt er gediscussieerd over geld dan dat er goede acties komen waar de gewone clubschaker wat aan heeft. Het OSBO-bestuur wil dus een KNSB met regionale districten die (nuances daargelaten) op landelijk niveau eenzelfde beleid voeren. Ook de Voorster Schaakclub lijkt dit een goed plan, maar er zijn natuurlijk een aantal kanttekeningen te plaatsen.

De OSBO had wat gastsprekers uitgenodigd. Na een introductie van penningmeester Martin Rooseboom, waarin de mening van het NOC/NSF werd uitgelegd en wat de voordelen zijn van het door de OSBO gewenste districtenstelsel, mocht interim-voorzitter van de KNSB, de heer Rongen het woord voeren. Waar ik verwacht had (en velen met mij in de zaal) dat deze man het OSBO-standpunt met veel volharding zou steunen, was de praktijk anders. Volgens de heer Rongen maakte het de KNSB niet zoveel uit wat voor stelsel er was, dat is een taak van de leden/bonden. Alsof deze man niets had meegekregen van het falen van de bondsraad vele jaren lang. Met betere communicatie krijg je iedereen wel op een lijn en kunnen ook in het huidige systeem goede acties voor behoud van en krijgen van meer leden succesvol zijn. Hij vertelde ook dat op dit moment het ledenaantal nog steeds dalende is en dat dit gauw moet veranderen. De mensen in de zaal hadden gemengde gevoelens bij het optreden van de heer Rongen. Liever de OSBO dan district zijn in een organisatie met deze man aan het roer.

De volgende spreker was de heer Cuppen uit Limburg. De man had veel gedaan voor de limburgse schaakbond in het verleden en jarenlang in de bondsraad gezeten. Op dit moment heeft hij geen functie meer en kon dus vrijuit spreken. De heer Cuppen pakte het OSBO-bestuur hard aan. Reorganiseren heeft alleen zin als alles goed georganiseerd is. De ledenadministratie en informatievoorziening moet eerst veel beter in schakend Nederland, alvorens over te gaan op een structuurwijziging. Een leuk discussiepunt, terwijl de ene partij zegt niet verder te kunnen vanwege de foute structuur, zegt de andere partij dat men eerst verder moet met verbeteren voordat de structuur gewijzigd kan worden.
Volgens de heer Cuppen moet het schaken opnieuw "uitgevonden" worden om het publiek weer warm te krijgen voor de sport. Hoe dit te doen wist hij ook nog niet, dat gaf de man eerlijk toe. Maar in de huidige situatie gebruikt het OSBO-bestuur haar energie verkeert, het kan beter haar energie steken in bijvoorbeeld ledenwerving.

Na een uitstekende lunch (voor mij zelfs het hoogtepunt van de dag) ging de discussie verder. Pijnlijk was het dat de gastsprekers al vertrokken waren en voor het OSBO-bestuur was het ook niet leuk dat gastspreker Albert Vasse van de SBO verhinderd was wegens ziekte. Hij is namelijk een groot voorstander van het districtenstelsel. Na de lunch werd de brief behandeld die enkele prominente verenigingen binnen de OSBO hadden opgesteld. De strekking van de brief was duidelijk: OSBO-bestuur, loop niet te hard van stapel en zorg voor meer draagvlak, vooral bij de andere regionale bonden. Anders heft de OSBO zichzelf op in een district, terwijl de andere bonden vrolijk verder gaan. Allen in de zaal staan positief tegenover een districtenstelsel, maar het mag niet ten koste gaan van de huidige zaken die het OSBO-bestuur voor de verenigingen moet doen.

Doordat de discussie wat uitgelopen was, was er maar tijd voor 1 keuzeonderwerp. Dit werd het paradepaardje van de OSBO-voorzitter, het sterrensysteem. Tijdens de najaarsvergadering in oktober werd al afgeraden om dit ter sprake te brengen, maar het OSBO-bestuur wilde het toch bespreken. Het komt er op neer dat verenigingen die succesvol zijn worden beloond, met lagere contributiekosten. Een nobel streven, maar vanuit de zaal kwam terecht de kritiek dat dit moeilijk meetbaar is en in vele gevallen is het appels met peren vergelijken.

Slotconclusie: Het OSBO-bestuur zal haar plannen doorzetten, maar in een lager tempo. Het zal ernaar streven om meer draagvlak te krijgen bij de andere bonden.

Mijn conclusie: Helaas blijft het in de schaakwereld maar al te vaak bij praten. Concrete opmerkingen die ik in de praktijk bij onze club kan gebruiken heb ik niet gehoord. 20% van de clubs uit het OSBO-gebied was aanwezig. Dit zijn clubs die allemaal actief zijn en echt het schaken op de goede weg willen helpen. Helaas zijn er meer clubs waarvan je niets hoort of ziet. Komen deze clubs pas in actie als het te laat is? Met het huidige ledenbestand in heel Nederland moet er de komende tijd wederom bezuinigt worden en de trend van het gestaag dalende ledenaantal in Nederland is nog steeds niet doorbroken. Een themadag als deze zal daar ook geen verandering in brengen.

Michiel Jansen