Schakers uit Voorst boeken wisselende resultaten

VOORST. – De afgelopen weken hebben de teams van de Voorster Schaakclub weer volop bondswedstrijden gespeeld. De resultaten waren zowel van onze jeugdteams als onze seniorenteams niet altijd even goed, maar de Voorster spelers acteren dan ook op een hoog niveau tegen veelal grote clubs uit de steden.

Voor het eerst sinds jaren speelt er een AB-jeugdteam (14 tot 18 jaar) in de OSBO competitie. In de eerste speelronde werd met 3-1 verloren van SMB 2 uit Nijmegen, met daarin een fraaie overwinning van Sven Pronk. Tegen Dronten werd fraai 2-2 gespeeld. Er had meer ingezeten, maar helaas verspeelde Esther Konijnenberg een gewonnen stelling. Sven Pronk en Daan Noordhuizen zorgden voor de punten. In ronde 3 werd kansloos verloren van Veenendaal 2, alleen Daan scoorde een degelijke remise. Op de 2e zaterdag had dit team een ronde vrij, alvorens in ronde 5 nipt te verliezen van De Cirkel uit Ede. De nog jonge Jari Hendriksen scoorde een vol punt en Sanne Noordhuizen speelde knap remise. In ronde 6 kwam dan de overwinning op de Elster Toren AB met 2,5 -1,5. Sven en Jari zorgden voor een vol punt en Daan voor de nuttige remise.
Al met al doet dit team, bestaande uit Sven Pronk, Daan Noordhuizen, Sanne Noordhuizen, Esther Konijnenberg en Jari Hendriksen goed mee in deze competitie. Sven Pronk laat op bord 1 met een score van 3 uit 5 een hele goede schaker te zijn die de rest van het team op sleeptouw neemt.

Ook met een D-team (tot 12 jaar) doet de Voorster Schaakclub mee aan de OSBO-competitie. Het team bestaat uit Marcel Albers, Koen Noordhuizen, Werner Pelgrom en Rik Jan Praamsma. Op 2 zaterdagen werden er in totaal 11 wedstrijden gespeeld door dit team. Ook hier was de tegenstand groot, maar toch wist dit team 2 wedstrijden te winnen en driemaal gelijk te spelen. Topscorer van dit team is Marcel Albers, die op bord 1 al 6 wedstrijden heeft gewonnen!

Het eerste team speelde de 2e seizoenswedstrijd tegen Lelystad 1. In Voorst was het een gelijkopgaande strijd tussen beide teams. Na remises van Wilco de Bruin, Marcel Kraaijkamp, Jacques Kuiper en Fred Corpeleijn trok Lelystad de wedstrijd naar zich toe door een nederlaag van Jeroen Nikkels. Door eeuwig schaak van de tegenstander kwam Michiel Jansen ook niet verder dan remise. Maar de partijen van Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch boden Voorst goede kansen. Rudy won zijn partij en ook Jeroen leek te gaan winnen. In de tijdnoodfase vergiste Jeroen zich echter en ging de partij alsnog verloren. Daarmee verloor het eerste team onnodig van Lelystad met 3,5 - 4,5 en staat het onderaan. De komende wedstrijden zal er dus beter geschaakt moeten worden om het tij te keren.

Het tweede team speelde de uitwedstrijd tegen ASV 6 uit Arnhem. Na het kampioenschap vorig jaar zit het tweede in een zware poule. Tegen ASV werd er echter goed gespeeld en zat er zeker een overwinning in. Een mooie overwinning van Henk Bergsma, gevolgd door goede remises van Lūtsen Dooper en Wilco de Bruin boden perspectief. Daarna ging het echter mis. Door nederlagen van Henri Jansen, Guido van Heuvelen, Harry Schurink, Sven Pronk en invaller Joop Hendriksen werd het toch een teleurstellende 6-2 nederlaag. Jammer, maar er komen zeker nog kansen voor klassebehoud.

Het derde team speelde de streekderby tegen Twello 2. Ook Voorst 3 speelt op een hoger niveau dan vorig jaar, maar liet zien dat dit terecht is. Twello 2 werd knap met 3,5 - 2,5 verslagen! Goede overwinningen waren er van Joop Hendriksen, Remco de Boer en Karl van 't Hazeveld. Jo Jansen en Dick Hoekman verloren weliswaar, maar de remise van John Eekhuis was voldoende voor de overwinning. Een mooie opsteker voor dit team.

Het 4e team bestaat voornamelijk uit jeugdspelers. Na een overwinning in ronde 1, werd duidelijk dat de jeugd soms nog grillig is. De thuiswedstrijd tegen Zutphen 4 ging kansloos verloren. Jari Hendriksen en Sanne Noordhuizen begonnen goed en leken te gaan winnen, maar zagen hun stellingen toch in rook opgaan. Remco Kempink, Tije Bosse, Daan Noordhuizen en Esther Konijnenberg verloren ook, waardoor de pijnlijke 0-6 nederlaag een feit was.