Moeizame start schaakteams Voorst

VOORST. – Afgelopen week zijn de vier teams van de Voorster Schaakclub weer begonnen met de bondswedstrijden van de Oostelijke schaakbond. Helaas voor de Voorster schakers was het geen geweldige start. Voorst 1, 2 en 3 verloren, gelukkig hield het 4e team de eer van Voorst hoog.

Het eerste team speelde de uitwedstrijd tegen ZSG 2 uit Zwolle, beide teams draaiden vorig jaar bovenin mee in de sterke 1e klasse. Voor Voorst begon het goed door een snelle overwinning van Jacques Kuiper. Even later verloor Sjoerd Norberhuis, maar Jeroen Bosch speelde knap remise op bord 1 en Marcel Kraaijkamp wist ook te winnen. Daarna ging het echter fout. Rudy Bloemhard, Jeroen Nikkels en Michiel Jansen verspeelden hun kansen en verloren. Invaller Lūtsen Dooper speelde een goede remise, maar met een 5-3 nederlaag kunnen we toch spreken van een valse start voor de schakers van Voorst 1.

Voorst 2 speelde de thuiswedstrijd tegen WDC uit de omgeving van Westervoort en Duiven. De schakers van Voorst 2 spelen na het kampioenschap van Voorst vorig jaar voor het eerst in de historie van de club in de 2e klasse. De spelers van Voorst 2 speelden een prima wedstrijd, maar WDC was gewoon te sterk. Henk Bergsma, Henri Jansen, Guido van Heuvelen, Fred Corpeleijn en Lūtsen Dooper konden een nederlaag niet voorkomen. Harry Schurink en Christiaan Makkink speelden knap remise. John de Boer liet zien dat hij het schaken nog steeds niet verleerd is. Als enige van Voorst wist hij te winnen. Maar na deze 2-6 nederlaag is het duidelijk dat het voor Voorst 2 een moeilijk seizoen wordt.

Ook Voorst 3 acteert dit jaar op een hoger niveau. Door versterkte promotie is dit team alsnog gepromoveerd naar de 3e klasse, ook dit is een unicum voor de Voorster Schaakclub. De uitwedstrijd tegen Groenlo was een eerste testcase voor Voorst 3. Er werd goed geschaakt, Joop Hendriksen haalde een knappe remise op bord 1 en John Eekhuis wist zijn partij te winnen. De andere spelers konden echter geen potten breken. Remco de Boer, Dick Hoekman, Karl van 't Hazeveld en Jo Jansen verloren hun partij. Dus moest ook het derde team met een nederlaag huiswaarts keren.

Gelukkig heeft Voorst ook nog een 4e team. Dit team, met een aantal jeugdspelers, speelde in de 4e klasse de eerste partij tegen Ons Genoegen 2 uit Almen. De debutanten Jari Hendriksen en Esther Konijnenberg begonnen voortvarend. Jari speelde zijn eerste OSBO-wedstrijd bij de senioren en wist meteen te winnen! Ook Esther leek te gaan winnen, maar dameverlies gooide roet in het eten en een nederlaag was daarna onvermijdelijk. Na een goede remise van Els Jansen kwam Voorst 4 weer op voorsprong. Remco Kempink speelde op bord 1 zeer solide en wist te winnen. Helaas verloor Hannie Kempink daarna en dus moest de partij van Daan Noorhuizen de beslissing brengen. Door een matdreiging wist Daan een toren te winnen en daarmee ook de partij. Dus is Voorst 4 deze competitie begonnen met een 3,5 - 2,5 overwinning.