Schakers Voorst 2 kampioen

VOORST. – Afgelopen weken zijn de laatste wedstrijden geschaakt door de vier teams van Voorster Schaakclub in de OSBO competitie. De slotronden werden gezamenlijk gespeeld, d.w.z. alle teams in een poule kwamen op een avond bij elkaar.

Groot succes was er voor Voorst 2. Zij moesten in Arnhem spelen tegen de koploper VDS 2 uit Beekbergen. Bij winst zou Voorst echter de koppositie overnemen en daarmee dus gelijk kampioen worden. Het begin was niet prettig, want Christiaan Makkink beoordeelde een opening van zijn tegenstander verkeerd en verloor daardoor snel. Daarna trok Voorst de wedstrijd naar zich toe door degelijke overwinningen van Henk Bergsma en Lūtsen Dooper. Vervolgens buigde invaller Sven Pronk een slechte stelling om in een winstpartij. Hierdoor stond het 3-1 voor Voorst en moest Beekbergen op winst spelen. De tegenstander van Guido wist hier geen raad mee, Guido won in de tijdnoodfase en stelde de titel voor Voorst 2 veilig. Helaas verloor teamcaptain Henri Jansen zijn partij, maar dat ging niet ten koste van de feestvreugde. Topscorers van dit team zijn Henk Bergsma en Henri Jansen met ieders 4,5 bordpunt. Volgend jaar mag Voorst 2 in de 2e klasse van de OSBO schaken en mag het met een achttal gaan schaken.

Het eerste team speelde de laatste wedstrijd tegen het eerste team van Pallas uit Deventer. Voorst stond op de 2e plaats en wilde deze plek graag behouden, want wellicht leverde dit nog promotiekansen op. In de warme speelzaal liet het jeugdige team van Pallas echter het betere schaak zien. Marcel Kraaijkamp won al vroeg zijn partij, maar daarna werd het moeilijk voor Voorst. Tim Haverkamp, Jeroen Nikkels en Fred Corpeleijn verloren echter hun partij. Tussendoor kon ook Michiel Jansen geen potten breken en moest genoegen nemen met eeuwig schaak en dus remise. In de slotfase toonden de schakers uit Voorst echter veerkracht. Rudy Bloemhard knokte zich vanuit een verloren posititie terug naar remise en in de tijdnoodfase wisten Jeroen Bosch en Jacques Kuiper op uitstekende wijze hun partij te winnen. Hierdoor werd het een 4-4 gelijkspel. Daarmee sluiten de schakers van Voorst 1 de competitie af met een 2e plaats, helaas niet genoeg voor promotie, maar wellicht lukt dat volgend seizoen. Topscorer van Voorst 1 is Marcel Kraaijkamp met 5,5 uit 7 wedstrijden.

Het derde team heeft de competitie prima afgesloten. In de onderling wedstrijd tegen de Rokade 3 uit Lichtenvoorde was de 2e plek de inzet. In Voorst speelde Voorst 3 een goede wedstrijd. Het moest echter winnen van de gasten uit Lichtenvoorde en dit lukte helaas niet: verder dan een 3-3 gelijkspel kwamen de spelers uit Voorst niet. Overwinningen waren er voor Sven Pronk en Harry Schurink, terwijl John de Boer en Daan Noordhuizen verdienstelijk remise speelden. Helaas moesten Tije Bosse en Esther Konijnenberg een nul laten noteren. Door dit gelijke spel is dit jeugdige team van Voorst op een keurige 3e plaats geeindigd. Topscorer van dit team is Sven Pronk, die aan bord 1 de prachtige score van 6 uit 7 wist te halen.

Ook het vierde team kan terugkijken op een goed seizoen. Na een moeizame start werden de laatste 4 wedstrijden gewonnen. In de laatste gezamenlijke slotronde in Terwolde werd het 5e team van Pallas uit Deventer verslagen. Door overwinningen van John Eekhuis en Joop Hendriksen en remises van Jo Jansen, Karl van 't Hazeveld en Harrie Saris werd de overwinning veilig gesteld. Ondanks een nederlaag van Dick Hoekman werd het dus 3,5-2,5 voor Voorst. In de eindstand komt Voorst 4 daarmee op een prachtige 2e plaats op gepaste afstand van kampioen Twello 2. Helaas levert dit voor Voorst 4 geen promotie op, aangezien de nummers 2 in de andere poule meer matchpunten hebben verzameld. Topscorer van dit team is nestor Jo Jansen, met 4,5 punt uit 7 wedstrijden.