Schakers Voorst 2 overrompelen koploper

VOORST. – De afgelopen week zijn door de schaakteams uit Voorst weer OSBO-wedstrijden gespeeld. Een verslag.

Voorst 1 speelde de thuiswedstrijd tegen het eerste team uit Dronten. Voor de schakers uit Voorst werd het een relatief makkelijke avond. De tegenstanders uit Dronten hadden besloten de beste spelers niet aan bord 1 en 2 te zetten. Op deze borden was er dus een snelle overwinning voor Jeroen Bosch en Rudy Bloemhard. Toen even later ook Tim Haverkamp had gewonnen keken de Voorstenaren al tegen een ruime 3-0 voorsprong aan. Op de andere borden zaten de wat sterkere schakers uit Dronten, maar zij wisten ook geen potten te breken. De schakers uit Voorst verdedigden vrij soepel en kwamen nauwelijks in gevaar. Door 5 remises van Fred Corpeleijn, Jeroen Nikkels, Marcel Kraaijkamp, Jacques Kuiper en Michiel Jansen werd een ruime 5,5-2,5 overwinning behaald. Na 4 speelronden, met daarin 3 overwinningen en 1 gelijkspel, hebben de spelers van Voorst 1 nog alle kans op een mogelijk kampioenschap. Een goede motivatie om ook de overige 3 speelronden goed te schaken.

Voorst 2 speelde de uitwedstrijd tegen de koploper De Toren 5 uit Arnhem-Zuid. Vooraf natuurlijk een zware tegenstander, maar de Voorsternaren waren gemotiveerd, want voor het eerst dit seizoen was het team op volle oorlogssterkte. De thuisploeg werd volledig overklast door de schakers uit Voorst. Door overwinningen van Henri Jansen, Sjoerd Norberhuis, Henk Bergsma, Guido van Heuvelen en Christiaan Makkink werd een fraaie 0-5 voorsprong bereikt. Lūtsen Dooper ging natuurlijk nog voor de 0-6, maar zijn tegenstander verdedigde goed en Lūtsen kwam niet verder dan remise. Maar door deze grote 0,5-5,5 zege staan de schakers van het tweede vanuit de middenmoot ineens op de gedeelde 2e plaats en zijn er dus nog kansen voor een mogelijk kampioenschap.

Ook Voorst 3 moest een uitwedstrijd spelen. Tegen de Kameleon 2 uit Terborg werd het een spannende wedstrijd. Het jeugdige team van Voorst leek af te stevenen op een nederlaag na verloren partijen van Daan Noordhuizen, Tije Bosse en Lau Bosse. Maar de schakers uit Voorst knokten terug door fraaie overwinningen van John de Boer en Sven Pronk. Door een bizarre zege van Harry Schurink kwam Voorst zelfs nog op 3-3. Harry zette zijn tegenstander schaak, maar deze dacht dat het mat was. Op het moment dat hij op wou geven, werd er voorgezegd dat het geen mat was. De sportieve wedstrijdleider van Kameleon vond echter dit niet terecht en verklaarde de wedstrijd gewonnen voor Voorst. Zo werd het dus op een gelukkige wijze 3-3 en daardoor handhaven de schakers uit Voorst zich in de subtop van het klassement.

Voorst 4 speelde de uitwedstrijd tegen Zutphen 4. De schakers van Voorst 4 hadden dit seizoen nog niet gewonnen, maar tegen het eveneens niet hoog geklasseerde Zutphen moest dit mogelijk zijn. Helaas verloor Henk de Boer in het begin van de avond zijn partij, maar Dick Hoekman wist even later de stand weer gelijk te trekken. Door een nederlaag van Jo Jansen kwam Voorst opnieuw achter te staan, maar er waren nog goede kansen. Aangezien Joop Hendriksen en Karl van 't Hazeveld goede stellingen hadden, nam John Eekhuis het remiseaanbod wat hij kreeg aan. Later wisten Joop en Karl inderdaad hun partij te winnen. De eindstand was dus 2,5-3,5 in het voordeel van Voorst 4, waardoor de eerste overwinning dit jaar voor dit team binnen is.

Naast de teamwedstrijden doen schakers van de Voorster Schaakclub ook individueel mee aan diverse toernooien. Zo wisten onze jeugdspelers Sven Pronk en Jari Hendriksen pasgeleden in Arnhem-Zuid bij SV de Toren een sterk bezet jeugdtoernooi te winnen. En onze schaakdames zijn naar het grote Corustoernooi in Wijk aan Zee geweest. In de dagvierkampen was vooral Wilma Dolman op dreef met een fraaie 2e plaats.