Schaakjeugd Voorst actief in de OSBO

VOORST. – Afgelopen weken zijn de laatste ronden geschaakt van de Voorster jeugdteams in de Oostelijke Schaakbond.

Het C-team speelde de derde speeldag in Zutphen. Het team (tot 14 jaar) bestond dit keer uit Tije Bosse, Sanne Noordhuizen, Esther Konijnenberg en Jari Hendriksen. In de eerste 2 ronden ging het nog niet echt geweldig. Tegen Meppel werd met 3-1 verloren (overwinning Tije) en in de 2e ronde was het team van de Cirkel uit Ede te sterk. Daarna ging het echter veel beter. Tegen Veenendaal werd 2-2 gespeeld, dankzij overwinningen van Tije en Jari. In de laatste ronde tegen Zutphen werd na hard werken achter het schaakbord de winst gepakt. Jari en Esther wisten te winnen. Daarna verloor Tije, maar Sanne zorgde voor de overwinning voor Voorst. Zelfs liet ze de winst glippen, maar ze wist wel remise te houden. Dus 2,5-1,5 voor Voorst.
Het C-team heeft zich redelijk staande kunnen houden in deze klasse. Meestal werd er verloren in deze competitie, maar soms waren de rollen omgedraaid. Helaas voor Voorst zijn er weinig tot geen dorpsclubs die aan deze competitie meedoen, doorgaans moet er opgebokst worden tegen de grotere clubs uit de grote steden. Compliment aan Jari Hendriksen, die zich als D-speler goed kon meten met de wat oudere tegenstanders.

Het D-team speelde de laatste ronde in Voorst. De Voorster Schaakclub wilde ook zelf wel eens gastheer zijn, voor beide poules was dit het geval. Dus waren er in totaal 19 viertallen naar het dorpshuis in Voorst gekomen om te schaken. Uiteraard was er ook een viertal uit Voorst zelf wat meedeed. Het team was wat anders van samenstelling dit keer. Jari Hendriksen en Marcel Albers waren de ervaren krachten, Rik Jan Praamsma en Bram Blauw deden voor het eerst mee. Zij hadden nog moeite met het niveau en aangezien Marcel Albers dit keer wat minder in vorm was, wist Voorst geen enkele wedstrijd te winnen. Tegen Mook werd er nog 2-2 gelijkgespeeld, de overige ronden gingen verloren. Gelukkig was Jari Hendriksen wel goed op dreef. Met 4 punten uit 6 wedstrijden zorgde hij in ieder geval nog voor de nodige bordpunten. Wat voor het C-team geldt, geldt ook voor het D-team. Meestal werd er verloren, maar soms werd er ook gewonnen!

De komende maanden gaan de jeugdspelers uit Voorst zeker nog meedoen aan de diverse individuele toernooien. Wellicht worden er dan nog wel enkele prijzen in de wacht gesleept. Uiteraard blijven de spelers op de maandagavonden actief de lessen volgen. Ook interesse om schaken te leren? Elke maandagavond wordt er lesgegeven in de voetbalkantine aan de Beelelaan in Voorst van 18.30 uur tot 19.30 uur. Voor meer interesse kun je informatie inwinnen bij onze jeugdcoordinator Guido van Heuvelen (tel: 0575-503700).