Fokke Jonkman herovert de koppositie in Open Voorster Schaakkampioenschap

VOORST. – Met nog 1 ronde te gaan is Fokke Jonkman de grote favoriet voor het winnen van de Jacques van Geldercup. In de 5e ronde heroverde hij de koppositie in de A-poule na een mooie overwinning op Rudy Bloemhard. Na 4 speelronden leken Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch te strijden om de overwinning. Beide spelers kregen in ronde 5 echter een nederlaag te verwerken. Jeroen Bosch schaakte tegen Michiel Jansen in eerste instantie een goede partij en leek na stukwinst snel te winnen. Door goed spel van Michiel in het middenspel verloor Jeroen echter zijn voordeel en daarmee ook de partij. Een goede kans dus voor Rudy Bloemhard om alleen op kop te komen. Ook Rudy gaf echter een goede stelling uit handen tegen Fokke Jonkman en verloor de partij. Met nog 1 speelronde te gaan staat Fokke alleen aan kop met 4 punten. Rudy, Jeroen en Michiel volgen op een half punt achterstand. In de laatste speelronde heeft Fokke dus genoeg aan een overwinning om dit jaar de felbegeerde Jacques van Geldercup mee naar huis te nemen.

In de B-poule deden de koplopers goede zaken. Remco Kempink blijft verrassen. Onze wedstrijdleider uit Wilp was ditmaal te sterk voor Gerard Hazelaar uit Twello en daarmee behield hij de leiding. Deze moet hij wel delen met Hans Gerritsen uit Laag Soeren, die snel korte metten maakte met John Eekhuis. Beide spelers staan aan de leiding met 4,5 punt uit 5. Zij worden achtervolgd door Joop van Delft uit Eerbeek, die een uitstekende overwinning boekte op Harry Schurink. Ook in de B-poule geldt: er is nog 1 ronde te spelen, welke wordt gespeeld op maandag 15 mei. Voor de gedetailleerde uitslagen en meer nieuws over de Voorster Schaakclub kunt U ook een kijkje nemen op onze website: www.voorsterschaakclub.nl.