Alle schaakteams Voorst winnen in slotronde schaakcompetitie

VOORST. – In de maand april worden door de diverse schaakclubs de laatste ronden gespeeld in de Osbo-competitie. De slotronde wordt altijd gezamenlijk gespeeld; alle 8 teams in de poule komen bij elkaar op een lokatie om hun laatste wedstrijd te spelen.

Voorst 1 schaakte de laatste ronde in Apeldoorn tegen Velp. Voor het eerste team stond er niets meer op het spel: er waren geen promotiekansen en ook het degradatiegevaar was er niet. Na 2 nederlagen wilden de schakers uit Voorst toch graag het seizoen goed afsluiten. Het reeds gedegradeerde Velp werd een gemakkelijk slachtoffer. Tim Haverkamp won als eerste en is daarmee topscorer van Voorst 1 dit seizoen met 6 overwinningen en maar 1 nederlaag. Vervolgens wonnen ook Jeroen Nikkels, Marcel Kraaijkamp en Jeroen Bosch. Fred Corpeleijn zag zijn tegenstander ontsnappen en moest genoegen nemen met een remise. Vervolgens werd de voorsprong weer vergroot door overwinningen van Jacques Kuiper en Rudy Bloemhard. Michiel Jansen leek als enige te gaan verliezen, in het eindspel wist hij toch nog een remise in de wacht te slepen. Hierdoor werd de eindstand bepaald op een 7-1 overwinning voor Voorst. Door deze monsterzege eindigde Voorst op de 4e plaats in deze 1e klasse, echter maar 2 matchpunten achter de kampioen SMB 4 uit Nijmegen. Een uitstekende prestatie want in de historie van de club is dit de eerste keer dat het eerste team zich weet te handhaven in deze klasse.

Het 2e team van de Voorster Schaakclub, spelend in de 3e klasse, speelde de slotronde in eigen huis. Tegen Schaakstad 6 uit Apeldoorn werd een uitstekende 5-1 overwinning geboekt. Na een snelle remise van Henk Bergsma, zorgden overwinningen van Sjoerd Norberhuis, Harry Schurink, Guido van Heuvelen en Henri Jansen voor een ruime voorsprong. Topscorer Lūtsen Dooper moest deze ronde genoegen nemen met een remise. Door deze overwinning eindigde het 2e team op een keurige 3e plaats in deze poule, met maar 2 punten achterstand op kampioen Ugchelen.

Het 3e team schaakte de laatste wedstrijd in Almen bij Ons Genoegen. Na een flinke nederlaag in de vorige ronde wilde dit team wat rechtzetten en dit lukte prima. Els Jansen was goed op dreef tegen Ons Genoegen en zorgde voor een snelle voorsprong. Ook Harrie Saris wist zijn partij snel te winnen. Door een nederlaag van Jo Jansen kwamen de schakers uit Almen weer terug in de wedstrijd, maar hier dachten Christiaan Makkink en Dick Hoekman anders over. Zij wisten allebei te winnen en hierdoor was de zege voor Voorst binnen. Almen deed nog iest terug, Joop Hendriksen moest genoegen nemen met een nederlaag, waardoor de eindstand 2-4 werd. Door deze overwinning is ook Voorst 3, in deze 4e klasse op de 3e plaats geeindigd, een goede prestatie.

De Voorster Schaakclub speelde dit seizoen voor het eerst mee met een 4e team. De thuiswedstrijden werden op vrijdag gespeeld en werd het team bezet door een aantal jeugdspelers. De slotronde was ook in Voorst en het team speelde tegen Eerbeek 2. Inzet was de laatste plaats in de poule. Voorst moest winnen om van deze laatste plaats af te komen. Dit lukte uitstekend. Debutant Tije Bosse ging vanaf het begin goed in de aanval en wist snel te winnen. Ook Remco de Boer was op dreef en maakte snel gehakt van zijn tegenstander. Lau Bosse en Sven Pronk leken allebei te gaan verliezen, maar toonden veerkracht. Allebei wisten zij te winnen. Timo Stibbe speelde heel degelijk en bezorgde zijn tegenstander langzaam maar zeker meer problemen. Hij won dan ook de partij. Na lang knokken kon Wilma Dolman geen nederlaag voorkomen, maar de 5-1 zege was natuurlijk een flinke opsteker.

De Voorster Schaakclub kan tevreden terugkijken op de externe wedstrijden. Alle teams hebben goed gespeeld en wellicht levert dit volgend seizoen met een beetje meer geluk wel een kampioenschap op.