Schakers Voorst 2 stunten, Voorst 1 hard onderuit

VOORST. – In de 5e speelronde van de teamwedstrijden van de Voorster Schaakclub zorgde het tweede team voor een stunt door koploper VDS 2 uit Beekbergen te verslaan. Ondanks het feit dat Voorst 2 met twee invallers speelde gaf het de bezoekers uit Beekbergen vanaf het begin af aan goed partij. Invaller Dick Hoekman speelde met verve, maar zijn tegenstander won in het begin een pion en trok daarna de overwinning naar zich toe. Even later trok Harrie Schurink de stand weer gelijk door goed spel in het middenspel. Ook Christiaan Makkink liet zich weer eens van zijn beste kant zien en ook hij wist zijn partij te winnen. Zo stond Voorst met 2-1 voor, dit tot ieders verassing. Guido van Heuvelen stond ook beter, maar in de tijdnoodfase nam hij genoegen met een remise. Hierdoor bleef de voorsprong intact. Lutsen Dooper leek ook remise te gaan spelen, maar kwam door een fout minder te staan. Gelukkig ging zijn tegenstander even later ook in de fout, daardoor wist Lūtsen alsnog te winnen. Hiermee was de overwinning al binnen. Ook Henri Jansen speelde goed en probeerde als teamcaptain de score nog op te vijzelen. Zijn tegenstander verdedigde echter taai, waardoor er niet meer inzat dan remise. Door deze verassende 4-2 overwinning heeft Voorst 2 zich keurig op de derde plaatst genesteld in de 3e klasse.

Voorst 1
Veel minder goed ging het deze ronde met het eerste team. Tegen medekampioenskandidaat SMB 4 uit Nijmegen werd flink verloren. In deze uitwedstrijd tegen de grootste club uit het OSBO-gebied ging het vanaf het begin al moeizaam op de meeste speelborden voor Voorst. Toch bleven de schakers uit Voorst knokken voor een goed resultaat. Fred Corpeleijn kon echter een nederlaag niet voorkomen. Even later kwam Voorst weer gelijk, doordat Tim Haverkamp wist te winnen. Tim is dit seizoen in goede doen, hij wist al zijn OSBO-partijen nog te winnen. Rudy Bloemhard kreeg in een mindere stelling een remiseaanbod, welke hij aannam. Daarna ging het snel minder met Voorst door nederlagen van Jeroen Nikkels en Marcel Kraaijkamp. De overige spelers moesten nu forceren voor een goed resultaat, terwijl de stellingen daar eigenlijk niet goed genoeg voor waren. Jacques Kuiper en Michiel Jansen overspeelden daardoor hun hand en verloren ook kansloos. Ook Jeroen Bosch kwam niet verder dan remise, waardoor de nederlaag uitkwam op 6-2. De Nijmegenaren knokken de komende ronden verder voor de titel, voor de schakers uit Voorst zit een kampioenschap er niet meer in in deze 1e klasse.

Voorst 4
Voorst 4 speelde de thuiswedstrijd tegen De Toren 8 uit Arnhem. In Voorst speelt dit team altijd met een aantal jeugdspelers, ook deze wedstrijd deden er weer 3 mee. Ook Wilma Dolman speelde deze ronde mee. Na een goed begin van de partij leek ze te gaan winnen, maar helaas liep het anders. Al haar voordeel gaf ze weg en verloor daardoor de partij. Even later kwam Voorst weer gelijk: Daan Noordhuizen speelde een uitstekende partij en gaf zijn tegenstander op uitstekende wijze mat. Ook John Eekhuis was goed of dreef. Zijn tegenstander ruilde alle stukken af, voor John geen probleem, want hij had een pion voorsprong. In het eindspel was dit voldoende voor de winst. Even later verloor Els Jansen echter haar partij, zodat de stand weer in evenwicht was. Lau Bosse leek ook te gaan verliezen, maar zijn tegenstander durfde in tijdnood de gok niet te wagen en bood remise aan. Dit nam Lau natuurlijk gretig in ontvangst. De partij van Sven Pronk moest dus de beslissing brengen. Sven vocht als een leeuw, maar hij speelde deze avond niet zijn beste schaak. Hij verloor de partij en daardoor gingen de bezoekers uit Arnhem er met een 2½-3½ zege vandoor. Door dit resultaat blijft dit debuterende team onderaan staan in de 4e klasse, ondanks het feit dat er niet slecht gespeeld wordt.

Voorst 3
Het derde team van de Voorster Schaakclub speelt ook in de 4e klasse en heeft wellicht nog kansen op promotie. Dan moest er wel gewonnen worden van het lager geklasseerde Zutphen 4. Het begin was gunstig voor Voorst aangezien Zutphen met maar 5 personen kwam i.p.v. het gebruikelijke 6. Zutphen trok deze 1-0 achterstand echter in snel tempo recht. Harrie Saris en Karl van 't Hazeveld keken al snel tegen een achterstand aan en verloren hun partij. Daarna trok Voorst 3 de zaken weer recht. Joop Hendriksen, Henk de Boer en Dick Hoekman wisten alle drie hun stelling langzaamaan te verbeteren en alle drie wonnen zij hun partij. Een 4-2 overwinning was het eindresultaat. De volgende ronde moet blijken of er echt promotiekansen zijn, als koploper De Toren 5 de tegenstander is.