Strijd om Jacques van Geldercup weer begonnen

VOORST. – Maandag 2 januari was het dan zover! Alweer voor de achttiende keer gingen de Open Voorster Schaakkampioenschappen van start. In de kantine van sportpark "de Forst" gingen ruim 40 schakers uit Voorst en verre omstreken fanatiek ten strijde op de 64 velden. Uiteraard werden er voor aanvang van de eerste ronde nog flink wat oliebollen gegeten en wenste iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar.

In de A-poule strijden 16 schakers om de Jacques van Geldercup, de wisselbeker die genoemd is naar de oud secretaris en wedstrijdleider van de Voorster Schaakclub. Op deze avond viel er al direct een verrassing te noteren, want de winnaar van vorig jaar, Marcel Kraaijkamp uit Apeldoorn verloor in de eerste ronde van Stef Boog uit Deventer. De komende 5 ronden zal Marcel dus van goede huize moeten komen om zijn titel succesvol te kunnen verdedigen.

In de B-poule spelen 27 schakers mee. De winnaar van deze poule mag volgend jaar zijn geluk beproeven tegen de sterkere schakers uit de A-poule. In de eerste ronde waren en weinig verassingen in deze poule. Opvallend is wel dat de "huisschakers" in deze poule, zij die dus geen lid zijn van een vereniging, zich goed kunnen meten met de overige deelnemers. De komende maanden zullen leren of zij ook mee kunnen doen om de prijzen. De volgende speelronde is op maandag 30 januari. Voor meer informatie en uitslagen: neem een kijkje op onze website: www.voorsterschaakclub.nl.