Lichtweekviertallentoernooi Voorster Schaakclub uitstekend verlopen

VOORST. – Afgelopen maandag 12 september was het dan weer zover. Alweer voor de 16e keer werd tijdens de evenementenweek in Voorst werd het schaaktoernooi voor viertallen gespeeld. Zoals gebruikelijk de laatste jaren werd er weer geschaakt om de Rabobank-wisselbeker. Het toernooi werd dan ook geopend door dhr. Koenders van de Rabobank, al enige jaren de hoofdsponsor van de Voorster Schaakclub. Na de opening trokken maarliefst 16 viertallen ten strijde achter het schaakbord. Favorieten waren 2 teams uit Apeldoorn, De Schaakmaat 1½ en "Het Slachtvee". Misschien een wat vreemde benaming voor een team, maar de echte schaakliefhebbers spreken vaak over het slachten van de tegenstander wanneer deze op een snelle manier wordt verslagen. Outsiders waren het eerste team van de Voorster Schaakclub, de Oppositie uit Deventer en het team "Winnen door Combineren" uit Westervoort en Duiven. Al vanaf de eerste ronde was het een spannende strijd om de eerste plaats. Na vier van de zes speelronden gingen de twee favoriete teams uit Apeldoorn aan kop met 12½ bordpunten, met het verrassend sterke Voorst 1 op plaats 3 met 12 bordpunten. Vooral Jeroen Bosch en Jeroen Nikkels waren op dreef voor het Voorster team. In de laatste 2 ronden zakte het team een klein beetje terug, waardoor er uiteindelijk niet meer in zat dan een gedeelde 5e plaats. De overwinning ging uiteindelijk naar het team "de Schaakmaat 1½" met een half bordpunt meer dan "het Slachtvee". Zo wisten de winnaars van vorig jaar met succes, maar ook met enig geluk hun titel te verdedigen. Op de derde plaats eindigde uiteindelijk het team "Winnen door Combineren". Naast deze topteams deden er ook enkele huisschakers uit het dorp mee. Ook zij wisten af en toe een partijtje te winnen, wat laat zien dat schaken voor iedereen is. Ook was het hoge aantal dames die meespeelden een positief gegeven. Reden genoeg voor de Voorster Schaakclub om ook volgend jaar dit gezellige schaaktoernooi weer te organiseren.