Marcel Kraaijkamp wint Jacques van Geldercup

VOORST. – Op maandag 23 mei is de laatste ronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap geschaakt.

In de A-poule ging het in de 6e en laatste ronde tussen Marcel Kraaijkamp en Michiel Jansen. Beide spelers gingen na 5 ronden op kop met ieders 4 punten. In de beslissende ronde hield Marcel Kraaijkamp het hoofd koel en wist te winnen van Eric Goedhart uit Deventer. Na een gelijkopgaande opening trok Marcel in het middenspel de partij naar zich toe en wist de partij te winnen. Michiel Jansen moest dus ook winnen om nog kans te maken op de toernooizege. In zijn partij tegen Jeroen Nikkels kwam hij er echter niet aan te pas. In de opening kreeg Jeroen voordeel en dit gaf hij in de loop van de partij niet meer uit handen. Michiel Jansen verloor dus zijn partij en dus kreeg Marcel Kraaijkamp aan het eind van de avond de Jacques van Geldercup uitgereikt. Deze wisselbeker (genoemd naar de oud wedstrijdleider en secretaris van de Voorster Schaakclub) zal Marcel volgend jaar met verve verdedigen. In de eindstand zag Michiel Jansen Jeroen Nikkels en Fokke Jonkman nog langszij komen met ook 4 punten. Toch was de 2e plaats voor Michiel Jansen, voor Fokke Jonkman, omdat hij de meeste weerstandspunten had.

In de B-poule was het ook spannend tot in de laatste ronde. Piet Ypma uit Lettele had alle 5 wedstrijden gewonnen, echter in de laatste ronde tegen Jan Bron uit Terwolde verloor hij. Hierdoor kwam Jan Bron ook op 5 punten uit. Na telling van de weerstandspunten bleek Jan Bron de kampioen van de B-poule te zijn. Zowel Jan Bron als Piet Ypma mogen het volgend jaar in de A-poule proberen. De strijd om de 3e plaats ging tussen diverse spelers van de Voorster Schaakclub. Uiteindelijk werd Henk de Boer fraai derde na een overwinning op Remco de Boer. Jo Jansen viel met een 4e plaats net buiten de prijzen.

De Voorster Schaakclub kan terugkijken op een geslaagd toernooi. Dit mede dankzij de hulp van de voetbalvereniging Voorst (voor de prachtige speelzaal en de bardienst) en onze hoofdsponsor de RABOBANK. Volgend jaar zal er dan ook zeker weer een Open Voorster Schaakkampioenschap zijn. Voor uitslagen en standen klik hier.