Wisselend succes schaakteams Voorst

VOORST. – Vorige week is de zesde ronde in de competitie van de Oostelijke Schaakbond gespeeld. De 3 teams van de Voorster Schaakclub waren hierin redelijk succesvol. Het eerste team van Voorst schaakte de uitwedstrijd tegen Schaakstad Apeldoorn 6. Op papier geen moeilijke tegenstander en in de praktijk bleek dit ook zo te zijn. Met een ruime overwinning van 6,5-1,5 keerden de Voorster schakers huiswaarts. Er werd zelfs geen enkele partij verloren. Rudy Bloemhard, Michiel Jansen en Jacques Kuiper speelden remise. Overwinningen waren er voor Jeroen Bosch, Marcel Kraaykamp, Jeroen Nikkels, Henri Jansen en invaller Harry Schurink. Door deze overwinning behoudt Voorst 1 de koppositie in de 2e klasse B. Met nog 1 ronde te gaan mag het niet meer misgaan, de laatste ronde moet gespeeld worden tegen het reeds gedegradeerde Kameleon uit Terborg.

Ook het 2e team maakte nog kans op een kampioenschap. Het moest dan in de thuiswedstrijd tegen koploper ASV 7 uit Arnhem winnen. Bij winst zou Voorst de koppositie overnemen. Helaas was dit een te moeilijke opgave. Er werd met 2-4 verloren. Remise was er voor Fred Corpeleijn, Henk Bergsma, Guido van Heuvelen en Lūtsen Dooper. Remco de Boer en Harry Schurink verloren hun partij. Helaas wist niemand van Voorst 2 een partij te winnen. Titelkansen verkeken dus voor Voorst 2, maar volgend seizoen is er misschien meer succes in de 3e klasse.

Het derde team van de Voorster Schaakclub speelde verassend goed. Men moest aantreden tegen koploper Pallas 4 uit Deventer, maar ondanks een aantal invallers werd er toch een knappe 3-3 gelijkspel binnengehaald. Overwinningen waren er voor Christiaan Makkink, Karl van 't Hazeveld en de dit seizoen goed spelende John Eekhuis. Helaas waren er verliespartijen voor Jo Jansen en de dames Hannie Kempink en Wilma Dolman. Door dit gelijkspel blijft Voorst 3 een goede subtopper in de 4e klasse.