Schakers Voorst 1 op kampioenskoers

VOORST. – De afgelopen weken zijn door de schakers van de Voorster Schaakclub weer OSBO-wedstrijden gespeeld. Na 4 speelronden kunnen alle 3 teams van de Voorster Schaakclub nog kampioen worden.

Voorst 1
Het eerste team speelde een uitwedstrijd in en tegen Doesburg. De speellocatie was zo klein dat niet alle 8 borden bij elkaar in een zaal konden zitten. Onze 2 spelers aan bord 7 en 8, Henri Jansen en Tim Haverkamp, moesten beneden in "de kroeg" schaken. De sfeervolle muziek aldaar deed hen goed. Beide spelers kwamen al gauw aan teamleider Michiel Jansen melden dat ze gewonnen hadden. Doordat ook Jeroen Bosch en Jacques Kuiper al snel wisten te winnen stond het al gauw 0-4 voor Voorst. Voor Michiel Jansen een teken om remise aan te bieden in een iets betere stelling. Zijn tegenstander nam dit aan waardoor de overwinning binnen was. Na stukverlies kon Marcel Kraaykamp het tij niet meer keren en verloor de partij. Rudy Bloemhard wees een remiseaanbod af, omdat hij dacht beter te staan. Hierin vergiste hij zich echter en verloor zelfs de partij. Jeroen Nikkels kon een betere stelling moeilijk verzilveren. Daarom nam hij in de tijdnoodfase genoegen met remise. Hierdoor werd de einduitslag bepaald op 3-5. Door de nederlaag van Doetinchem 2 in deze ronde staat Voorst 1 alleen aan de leiding. Bij winst in de overige 3 ronden is het kampioenschap dus binnen. Dit zal echter nog een flinke klus worden.

Voorst 2
Het tweede team schaakte een thuiswedstrijd tegen Duiven. In een spannende strijd wist Voorst de wedstrijd te winnen met 3½-2½. Op bord 1 kon Fred Corpeleijn ditmaal geen potten breken en verloor zijn partij. Ook Guido van Heuvelen had zijn dag niet en verloor ook. Henk Bergsma leek te gaan winnen. In het eindspel gaf hij zijn kleine voordeel weg. Hij wilde zijn tegenstander niet door de klok heen jagen en bood remise aan, hetgeen zijn tegenstander natuurlijk opgelucht in ontvangst nam. Dankzij goed aanvallend spel wist Lūtsen Dooper zijn partij te winnen, echter Voorst keek nog steeds tegen een achterstand van 1½-2½ aan. In de zinderende slotfase zat het Voorst echter mee. In tijdnood bleken Harry Schurink en Remco de Boer koelbloediger te zijn dan hun tegenstanders en met wat geluk wisten zij te winnen. Door deze overwinning is Voorst 2 geklommen naar de 3e plaats op de ranglijst. De achterstand op de koploper (ASV 7 uit Arnhem) is echter maar 1 machtpunt. Volop kansen dus nog voor de schakers van Voorst 2.

Voorst 3
De schakers van Voorst 3 speelden de uitwedstrijd tegen onze buren van Twello 3. Gezien de stand moest dit te doen zijn, het pakte echter anders uit. Al snel keek Voorst tegen een 3-0 achterstand aan. Karl van 't Hazeveld, Henk de Boer en Dick Hoekman verloren hun partij. Door een goede overwinning van John de Boer kwam Voorst nog enigzins terug. Echter Harrie Saris kwam niet verder dan remise en Jo Jansen gaf een gewonnen stelling uit handen en verloor. Een nederlaag met 4½-1½ was het eindresultaat. Bijzonder jammer, want door de nederlaag van koploper Pallas uit Deventer lag de koppositie voor het grijpen. Nog steeds is er voor Voorst 3 nog kans op een kampioenschap, maar helemaal in eigen hand hebben de schakers uit Voorst dit niet.

Schoolschaken
Ook dit jaar organiseren de Twellose en Voorster Schaakclub samen weer het schoolschaken voor basisscholen. Dit jaar wordt het toernooi in Voorst gespeeld en wel in het prachtige nieuwe schoolgebouw van de Wiekslag: De Vreugd. Het toernooi word gespeeld op zaterdagmiddag 29 januari.