Open Voorster Schaakkampioenschappen weer gestart

VOORST. – Maandag 3 januari was het dan weer zover. Voor de 17e maal is het Open Voorster Schaakkampioenschap weer begonnen. In totaal 42 schakers hadden zich ingeschreven voor het toernooi. Dit aantal deelnemers is gelijk aan dat van vorig jaar. Ook een aantal huisschakers wisten de weg naar het sportpark "de Forst" te vinden.

Zoals wellicht bekend spelen de sterkste schakers dit toernooi om de felbegeerde Jacques van Geldercup. Veertien spelers telt deze A-poule. Favoriet in deze poule is drievoudig winnaar en titelverdediger Jeroen Bosch. Outsiders zijn natuurlijk de oud-winnaars Fokke Jonkman en Michiel Jansen, alsmede de kersverse snelschaakkampioen van Voorst, Marcel Kraaykamp. Al deze favorieten maakten in de 1e ronde geen fout en sloten hun partij winnend af. In de B-poule spelen de overige 28 schakers. Op papier kunnen wel 8 a 10 schakers zich favoriet noemen voor de overwinning, maar na 1 ronde is hier nog weinig over te zeggen. Misschien dat "local hero" Guido van Heuvelen zijn goede vorm van dit seizoen in dit toernooi voort kan zetten. Hij is in ieder geval begonnen met een overwinning. Na de 2e ronde (31 januari) weten we meer.

Snelschaken
Traditiegetrouw werd tussen Kerst en Oud en Nieuw door de leden van de Voorster Schaakclub weer gestreden om de snelschaaktitels. Bij de jeugd werd door 13 schaaksters en schakers gestreden om de wisselbeker. Lange tijd leek Tije Bosse te gaan winnen, in de laatste en beslissende ronde verloor hij echter van Eva Bergsma. Hierdoor werd Eva snelschaakkampioen bij de jeugd. In de wat jongere leeftijdsgroepen waren Jari Hendriksen en Maren Bosse de kampioenen. Maar het was vooral een heel leuk kampioenschap, de oliebollen vielen goed in de smaak bij zowel de jeugdspelers als hun ouders.
Bij de senioren (al kunnen we misschien beter zeggen de wat oudere jeugd) deden 27 leden mee. Na 7 speelronden werd Marcel Kraaykamp met 6,5 punten tot winnaar uitgeroepen. De basis voor de overwinning legde hij in de 4e ronde, toen hij Jeroen Bosch versloeg. Jeroen werd uiteindelijk tweede. Na afloop werd de Geert Hoekman-wisselbokaal uitgereikt aan Marcel door Dick Hoekman. Daarna werd er natuurlijk nog even getoost op het afgelopen jaar en dankte voorzitter Michiel Jansen het bestuur van de voetbalvereniging Voorst op de prettige samenwerking in het afgelopen jaar.