Voorst verslaat Pallas

De OSBO competitie nadert alweer zijn einde. Afgelopen week werd de 6e (in totaal 7) ronde gespeeld. Het 3e team van de Voorster schaakclub had een vrije ronde. Het 1e en 2e team speelden allebei succesvol tegen Pallas.

Voorst 1 – Pallas 2 (uitslag 5,5-2,5)
Op maandagavond ontving het 1e team de schakers van Pallas 2 uit Deventer. Wilco de Bruin ging voorop in de strijd om de punten. In de opening wist hij het initiatief naar zich toe te trekken en een winnende aanval op te zetten. Henk Bergsma speelt meestal een vlotte partij. Met een loper achterstand leek het dit keer in een vlotte nederlaag te eindigen. Maar omdat zijn tegenstander een fout maakte kon Henk terug komen en toch nog winnen. De overwinning van Jeroen Nikkels was wel degelijk en leverde een riante 3-0 voorsprong op. Na de remise van Marcel Kraaykamp was er nog slechts één punt nodig om de overwinning veilig te stellen. Bij de overige vier partijen zagen de stellingen er echter minder rooskleurig uit. Rudy Bloemhard ontnam alle twijfel. In het middenspel wist hij zijn tegenstander de dame te ontnemen. Dit koste hem een paard en een toren maar het leverde voldoende voordeel op om de partij te winnen. De overige 3 partijen gingen vanaf toen dus nog om de persoonlijke eer. Het resulteerde echter niet in minder spanning. Jacques Kuiper had in het eindspel 3 pionnen tegen een loper van zijn tegenstander. Dit is geen gemakkelijk spel en waarschijnlijk was remise voor Jacques het hoogst haalbare. Dit lukte echter niet omdat Jacques’ bedenktijd verstreken was. Ook invaller Henri Jansen had een lastige stelling. Hij stond bij aanvang van het eindspel een loper tegen een pion achter. Deze loper wist hij wel terug te winnen maar zijn tegenstander had al een vrije doorgang voor zijn pionnen gecreëerd. Hierdoor kon Henri promotie niet voorkomen. De sensationeelste partij van de avond duurde nagenoeg 4 uur. Michiel Jansen stond met 2 pionnen achterstand lange tijd onder druk. Terwijl er mat in één dreigde wist hij door subliem tegenspel echter een kwaliteit terug te winnen. Terwijl de tijdnood toenam ging hij na de grote afruil met een pion voorsprong het pionnen eindspel in. Tijdens het super snelle “uitvluggeren” wisten beide spelers te promoveren. Michiel kon door een “schaakje” echter dameruil afdwingen waardoor het als enige overgebleven pionnetje winnend was. Door deze spannende afsluiting kwam de totaal score op 5,5-2,5. Na de nederlaag van het sterke Rheden in de eerste ronde is dit de 5e overwinning op rij voor Voorst.

Pallas 3 – Voorst 2 (uitslag 2,5-3,5)
Onder het motto goed voorbeeld doet volgen reisde het 2e team donderdagavond naar Deventer om het op te nemen tegen het 3e van Pallas. De wedstrijd begon echter niet hoopgevend. Lammert de Bruin verloor al vroeg in de opening 2 pionnen en had bovendien een kwetsbare koningsstelling. Hierdoor was een 1-0 achterstand onafwendbaar. Harry Schurink toonde in het middenspel meer daadkracht. Hij wist de dame van zijn tegenstander klem te zetten. Dit betekende onmiddellijk winst en een 1-1 tussenstand. Ook Henri Jansen speelde een sterk middenspel. De positionele voordelen wist hij om te zetten in een winnende aanval. Guido van Heuvelen had een gelijkopgaande partij. Zijn tegenstander maakte echter een blunder door zijn paard weg te geven. Dit grote voordeel wist Guido optimaal te benutten door een winnende koningsaanval op te bouwen. Ook Tim Haverkamp had een spannende partij. Hij ging echter met lichtelijk voordeel het toreneindspel in. Mede door dit lichte voordeel nam zijn tegenstander genoegen met remise. Door deze remise was de tussenstand 3,5-1,5 en daarmee is de overwinning een feit. Christiaan makkink speelde een erg sterke partij. In een voor hem onbekende opening verweerde hij zich kranig en ging zelfs met een betere stelling het eindspel in. Jammer genoeg kostte hem dit goede schaken te veel tijd waardoor hij verloor. Door deze mooie overwinning staat Voorst 2 gedeeld bovenaan samen met Doesborgh. Laat dit nu net de tegenstander zijn in de alles beslissende slotronde!!!!