Moeizame start Voorst D

VOORST - Het D-jeugdteam heeft gisteren haar eerste wedstrijden gespeeld. Helaas gingen alle wedstrijden met groot verschil verloren. Over het algemeen was het niveauverschil met de andere teams een maatje te groot. Daar kwam bij dat 3 spelers van Voorst voor het eerst OSBO speelden en dat de beste speler van Voorst (Sven Pronk) niet meedeed.

In de 1e ronde was Meppel D1 met 3½-½ te sterk. Compliment voor Wilco Ruijsch, die goed zijn tijd gebruikte en helaas wegens tijdgebrek niet meer dan remise kon halen. In de 2e ronde was Voorst vrij en in ronde 3 was Zutphen D1 met 4-0 te sterk. Waar de andere spelers al vroeg verloren, speelde Wilco opnieuw goed. Zijn mataanval sloeg echter niet door, een nederlaag was dan ook het logische gevolg. In ronde 4 was Cirkel D2 met 3½-½ te sterk. Hier had echter meer ingezeten voor Voorst. Daan Noordhuizen stond gewonnen. Hij kwam er echter te laat achter om een dame te halen en moest berusten in remise. Tije Bosse had een onduidelijke partij waar hij de winst op een gegeven moment heeft laten glippen. In ronde 5 werd met 4-0 verloren van de Schakel D1. Ook dit was niet nodig geweest. Voor Daan Noordhuizen en Tije Bosse was ook hier kans op meer. In de laatste ronde werd wederom met 4-0 verloren, nu van DoDo D1. Het beste was er bij Voorst nu wel af.

Het was duidelijk dat Wilco Ruijsch en Tije Bosse al meer ervaring in OSBO-schaken hadden. Zij gebruikten hun tijd beter en lieten zich niet meeslepen in het tempo van de tegenstander. Aan bord 1 en 2 was het niveau van de tegenstander echter beter. Daan Noordhuizen werd in het begin overrompeld door het niveau van de andere teams. Gaandeweg het toernooi ging hij echter beter spelen. Voor Sanne Noordhuizen en Esther Konijnenberg is het niveau nog te hoog. Beiden spelen nog te snel en hebben nog moeite met de gouden regels. Hopelijk gaat het volgende week iets beter als Sven meedoet. Ondanks de mindere resultaten hebben we wel een hele leuke middag gehad in Putten.