Voorster Schaakclub redelijk succesvol

VOORST - Afgelopen week zijn voor de Voorster Schaakclub de eerste OSBO-bondswedstrijden weer gespeeld.

Het 2e team beet het spits af tegen Twello 1. Vooraf gezien een moeilijke wedstrijd. Na de promotie van vorig seizoen naar de 3e klasse is klassebehoud het streven. Tegen het sterker geachte Twello begon Voorst echter uitstekend. Op bord 3 wist Christiaan Makkink zijn tegenstander met een pionnenwals richting koningsstelling al snel af te troeven. Vervolgens won ook Fred Corpeleijn zijn partij. Zijn in de opening gewonnen voordeel gaf hij niet meer uit handen. Harry Schurink moest in zijn partij voortdurend verdedigen om een gelijkwaardige stelling vast te houden. Toen Harry zich hieruit had gered en een winnend eindspel inging, maakte hij een beoordelingsfout. Schaakmat was het gevolg en dus kwam Twello terug tot 2-1. Henri Jansen liet zien dat schakers uit Voorst ook kunnen vechten. Al vrij vroeg in de partij stond Henri verloren, maar met blijven knokken en een actieve toren wist hij toch nog remise uit het vuur te slepen. Doordat Lammert de Bruin ook een degelijke remise speelde had Guido van Heuvelen aan remise genoeg voor de Voorster overwinning. In de tijdnoodfase stond hij gewonnen. Guido nam echter geen risico en bood remise aan, wat zijn tegenstander graag aannam. Zo werd een klinkende zege van 3½-2½ veilig gesteld.

Ook Voorst 3 moest tegen een tegenstander uit de omgeving, namelijk Eerbeek 2. In Eerbeek werd het een spannende strijd, die uiteindelijk beslist werd in het voordeel voor Voorst. Op bord 6 bouwde Hannie Kempink een goede stelling op. Aangezien zij echter minder tijd had dan haar tegenstander ging ze mee in het remiseaanbod van haar tegenstander. Vervolgens wist Dick Hoekman (die altijd goed speelt in OSBO-wedstrijden) zijn partij te winnen en ook Harrie Saris wist het volle punt binnen te halen. Niets aan de hand zou je zeggen een 2½-½ voorsprong staat. Eerbeek kwam echter sterk terug, Jo Jansen en Remco Kempink verloren hun partij en zo stond het weer gelijk. De partij van Karl van ’t Hazeveld op bord 1 was dus beslissend. Karl had vanaf het begin al een betere stelling en gaf zijn voordeel niet meer uit handen. Ook voor Voorst 3 begint dus met een goede overwinning in de 4e klasse.

Tenslotte het 1e team. Zij speelden een uitwedstrijd tegen Rheden. Vooraf was het de vraag waar het Voorster achttal staat. Vorig jaar werd promotie naar de 2e klasse gehaald, maar in die klasse kwam het 1e team de laatste jaren tekort. Enkele spelers uit Apeldoorn (bekend van het Open Voorster Kampioenschap) zijn lid geworden en dus is het team wat sterker geworden. Tegen Rheden 1 was echter geen kruid gewassen. Al vrij vroeg in de wedstrijd kwam Voorst op achterstand doordat Henk Bergsma een gewonnen stelling uit handen gaf. Doordat Wilco de Bruin en Jacques Kuiper niet verder kwamen dan een overigens verdienstelijke remise bleef Voorst achter staan. Jeroen Nikkels had een tegenstander die een maatje te groot was voor hem en ook hij verloor. Ondanks een kwaliteit achterstand wist Lūtsen Dooper remise te spelen. Met een 3½-1½ achterstand moesten de overige spelers dus op de winst spelen. Michiel Jansen had zijn goede opening verknald en ondanks hevig verzet moest hij zich gewonnen geven. Rudy Bloemhard speelde in een remisestelling noodgedwongen op winst. Hierdoor verloor hij uiteindelijk de partij. Tenslotte wist Marcel Kraaykamp de eer te redden door als enige te winnen. De nederlaag was echter een feit: 5½-2½. Voorst 1 zal zich in eerste instantie dus moeten richten op niet degraderen.