Voorster Schaakclub tweemaal met lege handen

VOORST - In de week van 7 t/m 11 april stonden voor alle teams de 7e oftewel laatste OSBO ronde op het programma. Dit jaar werd de slotronde in een nieuwe stijl gespeeld. Alle teams uit een zelfde poule kwamen bijeen op hetzelfde adres om zo gezamenlijk de slotronde te spelen. Aangezien er voor Voorst 2 en 1 nog titel kansen lagen bracht dit extra spanning met zich mee.

Voorst 3 – Olst (uitslag 1 – 5)
Voor Voorst 3 was er geen uitzicht meer op de titel. Dit was zelfs de laatste mogelijkheid om nog een partij te winnen dit seizoen. Dit moest dan in eigen huis gebeuren aangezien de Voorster Schaakclub gastheer was voor de slotronde van klasse 4B. Een ronde langs de borden deed echter al snel vermoedden dat een overwinning een illusie was. John Eekhuis die in de opening nog vrij goed stond had zijn partij al snel verloren. Remco Kempink kwam erg moeizaam door de opening. Zijn tegenstander had volledig het initiatief en wist 3 pionnen voor te komen en zodoende de partij te winnen. Ook Jo Jansen stond vanaf het begin onder grote druk. Met een niet ontwikkeld paard speelde hij een verloren wedstrijd. Dick Hoekman wist volop tegenstand te bieden maar kon een winnende aanval op zijn koningsvleugel niet meer voorkomen. Maarten Jansen wist een kwaliteit van zijn tegenstander te winnen. Dit bleek echter niet genoeg omdat zijn tegenstander 2 vrije centrumpionnen kon opschuiven. Er was slechts een persoon die de eer van het 3e team kon redden. Karl van ’t Hazeveld wist in de opening een pion voorsprong te behalen. Het werd een lange strijd maar uiteindelijk wist hij dit geringe voordeel optimaal te benutten. Al met al een teleurstellend seizoen voor het 3e team. Alles behalve teleurgesteld was het 2e team van Twello. Zij wisten een tafel verderop kampioen te worden. Dit deden ze door hun enige titelconcurrent Caissa 2 met 4½-1½ te verslaan.

Voorst 2 – Twello 3 (uitslag 4½ - 1½)
Voorst 2 reisde op donderdagavond af naar Duiven voor de gezamenlijke slotronde van klasse 4C. De eerste opdracht was om te winnen van Twello 3. Wanneer hier in geslaagd zou worden was er nog uitzicht op de titel wanneer Rokade 2 een steekje liet vallen. Lûtsen Dooper deed met een snelle overwinning een stap in de goede richting voor de eerste opdracht. Ook Harry Schurink wist in de opening zijn tegenstander dusdanig vast te zetten dat een vlotte 2-0 voorsprong een feit was. Aangezien de stelling op de andere borden positief was nam Maarten Jansen ( vervanger van Christiaan Makkink) het remise aanbod van zijn tegenstander aan. Remco de Boer speelde met een paard achterstand eigenlijk een verloren partij. Hij wist echter sterk terug te komen en nog remise te spelen. Henri Jansen speelde een degelijke partij. Door het opspelen van 2 sterke pionnen wist hij de druk op te voeren en uiteindelijk de partij te winnen. Lammert de Bruin en zijn tegenstander namen allebei, met nog veel stukken op het bord, genoegen met remise. Met deze overwinning werd de druk opgevoerd bij Rokade 2. Zij moesten winnen van Duiven 2 om kampioen te worden. Het was voor Voorst 2 pijnlijk om te zien dat Rokade 2 dit lukte met een geflatteerde 3½-2½ overwinning.

Voorst 1 – VDS 2 (uitslag 3½ - 2½)
Voorst 1 reisde op vrijdagavond af naar Arnhem waar zij werden ontvangen door schaakvereniging De Toren voor de slotronde van klasse 3C. Tegen VDS uit Beekbergen begonnen de schakers uit Voorst sterk. Henk Bergsma wist al vroeg in de partij de dame van zijn tegenstander te winnen. Met een goede opening en sterk combinatiespel wist kort daarop Tim Haverkamp 2-0 te scoren.Guido van Heuvelen had in de opening het initiatief. Uiteindelijk eindigde zijn partij in remise. Fred Corpeleijn en Michiel Jansen hadden allebei lichtelijk voordeel in hun stelling. Dit was voor beide tegenspelers een goede reden om akkoord te gaan met remise. Met deze twee remises kwam Voorst op 3½ punt zodat zonder risico de overwinning veilig was gesteld. Jeroen Nikkels moest het hoofd buigen en verloor zijn partij. Maar de overwinning was dus al veilig gesteld. Waarschijnlijk was dit echter niet genoeg voor de titel aangezien De Toren 3 genoeg had aan een gelijkspel tegen O.P.C. Met nog één partij te gaan stond O.P.C. echter met 3-2 voor. Deze laatste partij was een echte thriller waarin beide spelers in tijdnood verkeerden. Door de enorme spanning verloor de speler van O.P.C. zijn partij waardoor De Toren ternauwernood de titel veilig stelde. Voor de Spelers van Voorst was het enorm frustrerend dat zij de evt. winnende zetten voor O.P.C. wel zagen. De beste stuurlui zagen vanaf de wal de titel door hun vingers glippen.

Het 1e en 2e team van Voorst zijn dit jaar allebei als 2e geëindigd. Extra frustrerend is dat ze ook allebei het hoogste aantal bordpunten hebben behaald. Beide teams hebben echter met het minimale verschil verloren van de latere kampioen. Dat is even slikken maar volgend jaar is er weer een nieuwe kans.