Schoolschaakkampioenschap Gemeente Voorst

Martinus 1 pakt titel

Voorst.- Op zaterdag 8 februari werd het jaarlijks terugkerende schaakkampioenschap gehouden voor de basisscholen van de gemeente Voorst. Net als andere jaren werd dit toernooi georganiseerd door de Twellose- en Voorster Schaakclub. Dit jaar was de Voorster Schaakclub aan de beurt als gastheer. Veertien teams van 4 jongens en/of meisjes reisden af naar Voorst.

Om 9.00 uur werd in een gezellig drukke kantine het toernooi geopend door mevr. M.I. Lagerweij-van der Wolf, wethouder van onderwijs, jeugd en volksgezondheid. Aan de deelnemende teams is duidelijk te zien dat het schoolschaken leeft in de plaatsen waar een schaakclub actief is. Van de 14 deelnemende teams kwamen er 9 uit Twello en 4 uit Voorst. “De Kleine Wereld” wist zelfs 6 teams op de been te krijgen. Chr. Basisschool De Zaaier speelde mee met een team uit Teuge.

De kinderen leken zich niet te bekommeren om deze geringe veelzijdigheid aan deelname. Zij gingen met partijtjes van 15 min/pers. de strijd aan over 6 ronden. Het team van Sjaloom 1 wist de eerste 3 ronden te winnen en stond zodoende bovenaan met 3 punten. Ze werden op de voet gevolgd door De Kleine Wereld 1 en Martinus 1 die in de 3e ronde gelijk tegen elkaar speelden. Sjaloom 1 wist de 4e ronde met 3-1 te winnen van De Kleine Wereld 1. Martinus 1 bleef volop in de race door De Kleine Wereld 2 met 3-1 te verslaan. De 5e ronde werd een spannende ronde tussen Martinus 1 en Sjaloom 1. De schakertjes van Martinus waren een stukje scherper en wisten met 3˝-1˝ te winnen. In de laatste ronde gaf Martinus 1 de koppositie niet meer uit handen en versloeg Sjaloom 2 met 4-0. Met deze overwinning is Martinus geplaatst voor verdere schoolschaakkampioenschappen over het gehele OSBO (oostelijke schaakbond) gebied. Afgelopen zaterdag was er een medaille voor alle deelnemende teams. Meedoen is toch minstens zo belangrijk als winnen.

Het winnende team Martinus 1

Eindstand
pl team pnt
1 Martinus 1 (zie foto) 5˝
2 Sjaloom 5
3 De Kleine Wereld 1 4˝
4 De Kleine Wereld 2 3˝
5 De Kleine Wereld 4 3˝
6 Martinus 2 3
7 Martinus 3 3
8 De Kleine Wereld 3 3
9 Sjaloom 2 3
10 De Kleine Wereld 6 2˝
11 De Kleine Wereld 5 2˝
12 De Wiekslag 1 2
13 De Zaaier 0
14 De Wiekslag 2 0

Bij teams met een gelijk aantal punten wordt de stand bepaald door het aantal behaalde bordpunten.